Hur mycket skänker ni och till vad?

Skänker mest mindre summor men till flera.

Månadsgivare till Läkare utan gränser och Stadsmissionen.

Utöver det är jag hjälper jag relativt ofta genom Giving people, vilket känns väldigt meningsfullt och direkt. Ger kontinuerligt även till Maskrosbarn. Även till mer akuta insatser då och då via Röda korset eller UNICEF, så som till Ukraina, Gaza, Sudan …

Hjärnfonden får också bidrag av mig då och då.

Stöttar även en familj med kläder till barnen och lite guldkant vid jul och födelsedagar i en annars väldigt tuff tillvaro.

Totalt skänker jag nog ca 10 000 per år.

1 gillning

Ca2-3000/år till Stadsmissionen, Läkare utan gränser
Stödjer ett studerande barn så det slipper ta CSN lån

1 gillning

vi är månadsgivare till:

UNICEF

Röda korset

Stadsmissionen

1 gillning

Jag var tidigare cancerforskare och vår grupp hade finansiering från bland annat Cancerfonden. Så jag skänker till Bröstcancerförbundet och Cancerfonden på regelbunden basis. Har många gamla kollegor som har anslag från Cancerfonden. När någon jag känner eller blir berörd av drabbas av någon sjukdom eller avlider brukar jag skänka en slant till den organisationen t.ex Hjärt- och Lungfonden, Hjärnfonden, Hörselskadades riksförbund mfl.

3 gillningar

Att betala skatt är ju att skänka pengar till andra? Fifflar inte så gör min del. Rosabandet köper jag alltid. Brukar stötta små butiker/företag jag gillar också genom köp av dem istället för en jätte.

2 gillningar

Inget utöver skatten, det skänks/slösas bort mycket nog. Utöver SIDA så är även vår avgift till FN rent slöseri, då det är en oerhört korrupt och ineffektiv organisation.

4 gillningar

Den största mottagaren av mina gåvor är Blågula Bilen eftersom det både är ett angeläget syfte och att jag dessutom är bekant med en av de som drog igång det så jag vet att det är hyggligt vettigt skött.

Sen blir det en del annat mer säsongsbetonat och tillfälligt. Stadsmissionen i min stad gör bra saker t.ex.

1 gillning

10% av min inkomst efter skatt till Ge Effektivt. Också inspirerad av Singers Det liv du kan rädda, en bok jag rekommenderar till alla att läsa. Den svenska upplagan bidrar till Ge Effektivts arbete.

Rekommenderad läsning: Doing Good Better av William MacAskill, Praktisk Etik av Singer, samt Animal Liberation Now, också av Singer.

MacAskill har även en bok om longtermism, Vad Framtiden Förtjänar, vilket många “djupt” i EA-rörelsen förespråkar. Jag är skeptisk och inte såld på idén, tycker det saknar samma starka evidens som t.ex. malariaprevention har. En intressant artikel om hur Effektiv Altruism har lite olika fokus beroende på vem du är hittas här.

1 gillning

Jag skänker en slant varje månad till Hjärnfonden.
Jag skulle även säga att kyrkoskatten i viss mån är en form av gåva – jag är inte troende, men jag ser kyrkans arbete som viktigt. Dessutom tycker jag att det är betydelsefullt att bevara vårt kulturarv, och det bidrar jag gärna till.

4 gillningar