32 år, utbildat ekonom. Jobbar inom affärsjuridiken med stora kundavtal/projekt på ett industriföretag. 77k/mån fast lön, tjänstepension enligt kollektivavtal (ca 12,5k/mån).
31 år
2 åring eftergymnasial utbildning (Skydd mot olyckor).
Arbetar som heltidsbrandman med specialkompetens i räddningsdyk.
Lön: Ca 35 000kr och då är det ink ”allt” dvs Grundlön, OB, dyktillägg samt tillägg för SAP-R.
33 år gammal
3-årig eftergymnasial utbildning på Universitet
Egenföretagare inom IT-konsultverksamheten
8 år inom yrket. Startade eget konsultföretag kring årsskiftet 22/23
51.000 kr/ månad fast lön för att hålla mig under brytpunkten
10.000/ månad i tjänstepension
Beräknad utdelning första året ~ 300.000 efter skatt (eftersom jag kan tillgodoräkna både -22 & -23 enligt 3:12 reglerna)
30 år
4 års högskolestudier (kandidat + inriktning)
Arkivarie
Ca 1 års erfarenhet inom detta
34.000kr månaden
Har bisyssla som drygar ut inkomsten till ca 38.000kr mån
Ofta om du bor i en Region som har ett universitet eller högskola som utbildar sjuksköterskor erbjuder regionen riktiga skitlöner. De är luriga på så sätt att de vet att det främst är tjejer som utbilar sig, och deras partners har ofta bra jobb i regionen och är inte speciellt flyttbenägna. Då blir det som det blir. Det är en helt annan huggsexa om sjuksköterskor i storstadsregionerna, där det finns fler aktörer och större konkurrens, och där är man tvungna att erbjuda vassare löner. Min fru fick för 7 år sedan 24000 kr i ingångslön, förra året sa hon upp sig med 30000. Kommunerna erbjuder ofta bättre löner, men det är enbart jobb med äldre där som finns, och det är mycket att göra och halvkass organisation (har hon upptäckt nu).
Nu säger flera regioner upp alla avtal med bemanningsföretag (t.ex. Skåne), innan var det ett säkert kort att få en vettig konsultlön runt 50-60" i månaden.
vad är en controller?
I grunden är det en roll som fokuserar på ekonomistyrning av olika slag. I den bästa av världar är det en person med gedigen ekonomisk kunskap som kan hantera data, analysera verksamheten och komma med finansiellt grundade råd till ledningen.
I praktiken varierar arbetsuppgifter och kvalifikationer kraftigt, liksom fokus, som kan skifta mellan ett mer finansiellt eller ett mer verksamhetsbetonat. En bra controller är ovärderlig. En dålig är meningslös.
29 år
Marknadskoordinator
Ingen högskoleutbildning
37000kr i lön och SJUKT nöjd med det!
Att läsa om er med en lön över 60 000kr är för mig en helt annan värld. Jag förväntar mig inte ens att någonsin komma upp i den lönen i hela mitt liv.
Vad gör man med så mycket pengar? Hur får man ens så höga löner? Jag fattar inte hur man når dit! ![]()
Betalar mycket skatt, till att börja med. ![]()
35
IT manager
5 år utbildning
6 års erfarenhet
70k
Krävande jobb, tar ofta med jobbet hem. Kommer sannolikt hoppa av karriärsnurran snart för att ta något mer operationellt där jag inte behöver driva på folk
36 år, jobbar med personskydd
Snittat 56,690 / mån före skatt.
Grundlön före skatt: 37,450 (ob inkl. då jag stadigvarande arbetar natt som grund ca 10 dagar av månaden) resten dagtid.
7,5 år i säkerhetsbranschen.
35 år, lösningsarkitekt och tjänar 63000
Om jag kollar på mig själv så med 65k nästa år blir runt 44k efter skatt.
20 000kr till ränta
6000kr till amortering
3-5000kr på drift (bredband, el, sopor, VA, mindre underhåll, försäkringar)
7000 mat/hygien
1400 för förskola
1000-2000kr barnsaker
5000kr bilen
2000kr sparande.
Sen är det liksom slut. ![]()
![]()
Men jag skulle sagt samma sak som du för tre år sedan då jag hade 37 i månaden. Men då var jag inte i närheten av dessa utgifter och kunde då investera 70% av lönen.
Jo samma här, man har köpt ett dyrt hus och pengarna går åt där. Vi har länge bott billigt och tänkt att vi ska kunna klara oss på en inkomst, men sen tänkte vi, varför ska vi inte köpa drömhuset. Man lever bara en gång osv. ![]()
Hur många har du personalansvar för? Funderar på om man borde stanna som operationell IT-chef för 62k/mån eller om det är värt med liknande roll + personalansvar för 5 pers för 80k/månaden.
Läse något klok om att mäta framgång.
“Ingen kommer ihåg vilken lön eller titel du hade.
De kommer minnas vad du bidrog med, hur du va som person, hur du fick dem att må”.
En bra proportion är att sikta på att tjäna lika mycket som du är i ålder, och kanske krydda det med vad marknaden är beredd att betala för just ditt bidrag vid en viss stund.
Men läs att kunskap och markand är färskvara. Utbilda dig löpande och tro inte att du är speciell, det finns tusentals på jorden som kan ta ditt jobb för mindre lön är dig imorgon. Va ödmjuk och tacksamma för den tid du får va med och bidra.
Din strävan och tid och engagemang i frågor och uppdrag du löser är det som är beundransvärt, de minns vi också.
Jag skulle säga”ingen kommer minnas vad du bidragit med eller hur du fått andra att må, du kommer vara ersatt samma sekund som du slutar” . Lön är det enda som visar hur hur värdesatt du är på en arbetsplats.
Lagt ner 6år på universitet,4.5 år med utbildning under arbete , lön ca 45000 , ganska stort ansvar (byter ut kroppsdelar på människor) , men efter man läst denna tråd inser man att man är väldigt underbetald. 30år.
Jag var i den åldern för ett par år sedan. Lön upp till brytgräns för statlig skatt och maxad lönebaserad utdelning på det. Kunde hålla det i cirka 10 år och lade en FIRE-grund.
29 år. Driver eget företag inom hälsa/träning/gym.
Startade bolaget 2018 med min far.
Jobbar mycket men är en livsstil. Gjort stora investeringar sedan start och lönsamheten börjar gå framåt.
46.500kr brutto.
Bra bil via företaget.
Ca 100.000kr i utdelning per år från egna bolaget.
Är nöjd med livet men ser fram emot att kunna ta mer vinst framåt!
31 år
Undersköterska Psykiatri 1 år utbildning komvux.
31 000