Hur mycket tjänar ni som är i 30-35-årsåldern?

Jag 32 - Jobbar som konsult inom Management. Fast lön ca 125k + bonus för totalt ca 170k
Tjejen 32 - Jobbar inom finans. Har i princip exakt samma lön som mig både fördelning mellan bonus och fast

Jag har 55k som it-konsult,tar inte ut mer pga skatten men skulle kunna ta runt 70. Är nöjd med tanke på hur slappt det är. Lillbrosan jobbar i skogen, har 23k. Men även förmånsbil visserligen. Men javisst blir det lite skillnad på våra liv.

Min andra bror är snickare. Han har väl ca 15 års erfarenhet, bytat jobb 2-3 gången. Han ligger på 35k. Hans rygg och knän är snart pajj så han funderar på att bli någon yrkeslärare, besiktningsman eller något i den stilen.

Min sambo är kock inom restaurang, lön ca 24 000kr/mån för heltid. Just nu ca 8k i månaden då hon bytade jobb efter föräldraledigheten i en timanställning.

Drar ner snittet lite. :wink: Pensionerna blir inte roliga!

Ni som tjänar 100 000kr+ inom tech jobbar väl oftast med utländska företag eller? Känns ovanligt att en utvecklare skulle ha sådan lön i sverige såvida man inte jobbar med något supernischat.

2 gillningar

Håller med om detta. Ingen jag känner som jobbar som utvecklare inom Tech/IT i Sverige tjänar i närheten av 100 kkr/mån. Då har jag ändå sett kompletta lönelistor på företag med 200+ personer inom branschen, vilket ger en bra överblick. De flesta tjänar snarare ca 35-65 kkr/mån.

Men läser man på det här forumet verkar en hel del tjäna jättemycket inom den branschen. Får inte ihop det. Möjligtvis om de jobbar som någon hög chef, eller med något annat som tex affärsutveckling eller jurist. Men det borde ju vara väldigt få som gör det, så det vore märkligt om det bara är sådana personer som skriver här på forumet.

Funderar på om en del personer tex jobbar som egenkonsult och specificerar hur mycket de får betalt innan skatt. Alternativt att vissa anger hur mycket de tjänar inklusive övertidsersättning. Något verkar inte stämma helt i alla fall…

1 gillning

Jag jobbar på stort internationellt techbolag som är känt för att betala bra och har inte i närheten av 100k/mån.

Med det sagt har jag under mina tre år här på bygget fått två st optionspaket. Jag har haft otur med värderingen av aktien när jag fått dessa paket så det har inte haft en nämnvärd påverkan på min lön.

Dock har jag någon i teamet som karriärat lite mer (fått tre optionspaket under samma period) och haft mer tur med aktiepriset när han fått dessa paket. Skulle inte förvåna mig om han drar in en bit över 100k. Dock inte i månadslön som står i kontraktet utan det är ju om man räknar med optioner och baserat på aktiepriset, osv.

Misstänker att de som rapporterar väldigt höga löner kanske inkluderar liknande optionspaket eller liknande i sina löner trots att det inte är en del av ens fasta månadslön och som kommer ta slut vid något tillfälle (i.e. när hela paketet vestat)

1 gillning

För en fullt belagd egenkonsult är det inga fantasibelopp. Tänk dig 167 timmar i genomsnitt per månad under elva av årets tolv månader. Med en försiktig timtaxa om 1 000 kronor i timmen och 31,42 procent i arbetsgivaravgifter kan du få
(167×1000×11)/1,3142/12 = 116 500
kronor i lön per månad, brutto. Sedan tar den typen av egenkonsulter ofta ut en kombination av lön och aktieutdelning, för att minska skatten. Lönen kan därför ses som ännu högre, eller åtminstone den teoretiska lönen; motsvarande bruttolön för det en egenkonsult får ut i plånboken efter all skatt.

1 gillning

Det funkar ju så länge man inte tänkt vara ledig som en vanlig människa (>=6v) eller vara sjuk, eller vabba, eller stå mellan uppdrag en endaste dag, eller…

13 gillningar

Problemet är att du inte har beaktat exempelvis:

• Att du bör göra avsättningar till pension i samma utsträckning som för anställda.
  • Att du bör avsätta lika mycket tid för semester (du räknade bara med 1 mån, men normalt är 5-6 veckor).
  • Att du måste avsätta tid för helgdagar / “röda dagar”.
  • Att du bör avsätta tid och pengar för utbildningar.
  • Att du kan bli sjuk.
  • Att du kan behöva ta ut föräldraledighet.
  • Att du kan ha perioder utan uppdrag då du inte fakturerar något alls.
  • Osv

Denna typ av aspekter måste också beaktas, om du avser jämföra med en traditionell månadslön som en anställd får.

9 gillningar

Jag menar naturligtvis inte att en så enkel kalkyl skulle vara heltäckande, men jag tycker att jag var tydlig med premisserna: en viss mängd semester och i övrigt full beläggning. Antalet timmar per månad i genomsnitt är efter att röda dagar har dragits bort.

Min poäng var att det inte var svårt att nå en bruttolön på 100 000 kronor som egenkonsult, utan att behöva trolla med att exempelvis ange företagets fakturerade belopp i stället för sin egen bruttolön.

Även den som endast kan fakturera tio månader (låt resten vara semester, sjukdagar, mellanuppdragstid och utbildning) når fortfarande upp till 100 000 kronor:
(167×1000×10)/1,3142/12 = 105 900

1 gillning

Så är det. Jag vabbade igår. Det kostade mig ca 8000kr i inkomst den dagen. :pleading_face: Sen får jag ju 800kr av FK. :upside_down_face:

5 gillningar

Är man beredd att arbeta som egenkonsult kan man höja lönen inom många yrken. Det gäller ju inte specifikt IT-utvecklare.

Det finns dessutom många andra yrken än IT-utvecklare där man får betydligt större utväxling av att arbeta som egenkonsult.

En jurist kan exempelvis fakturera 2000-3000 kr/timme, istället för 1000 kr/timme som du hade i exemplet med IT-utvecklare (vilket motsvarade 105.900 kr/mån enligt dina beräkningar).

Så för en jurist blir det då 2 till 3 gånger högre lön än för en IT-ingenjör. Dvs mellan 211.800 kr/mån till 317.700 kr/mån i lön om en jurist arbetar som egenkonsult.

Du missade exempelvis även pensionsinbetalningarna. För ITP1 är det 4,5% av lönen upp till 7,5 IBB (= 46,436 kr/mån år 2023), sedan 30% av lönen över det. Vid 100,000 kr/mån i lön blir det 18,158 kr/mån i pensionsinbetalningar per månad. Då hamnar du ganska långt under 100 kkr/mån och du börjar närma dig samma lön som för vissa anställda.

Du har heller inte tagit i beaktande kostnader för redovisning, bokföring, dator, eventuell lokal, etc. Börjar man rota i det tillkommer allt fler kostnader.

Det är därför det är så lömskt när vissa bara slänger ut sig exempelvis:

“IT-konsult, tjänar 160 kkr/mån”

utan ytterligare detaljer. Sedan visar det sig att de arbetar som egenkonsult och inte tagit något av det jag nämnt i beaktande. I slutändan kanske det bara blir 80 kkr/mån kvar, om man ska jämföra med liknande förhållanden som en anställd har. Fortfarande ganska mycket, men långt ifrån ursprungslönen som angavs.

5 gillningar

80K/mån i snitt.
34 fast och resten provision.

Regioner (fd landsting) ansvarar för offentlig vård på tex sjukhus och vårdcentraler. Kommuner ansvarar för vård i hemmet (hemsjukvård) och på särskilda boenden (tex vårdboende eller äldreboende).

1 gillning

33, socialkonsulent (socionom) 35.000

Snyggt jobbat!

1 gillning

Olika falla ödets lotter…

Rent skattemässigt är det ‘bara’ lönsamt att ta lön till brytpunkten för statlig skatt och maxa utdelning. Pension är egentligen inte effektivt för en kunskapsbaserad egenföretagare/konsult (men kan vara motiverat ändå). Nu har jag inte sifforna konkret framför mig men det innebär att ersättningen landar någonstans 60tkr efter skatt (både lön+kapital). Kostnaderna för detta i bolaget landar på dryga miljonen.

Kostnaderna som du lyfter är ofta små i förhållande till intäkterna. Bokföring för väldigt enkel verksamhet (om du inte gör det själv) kan variera mellan 40-150tkr beroende på antal verifikat och vem du anlitar etc. Kontor kostar, beroende på vad du vill ha, från 0-30tkr/mån beroende på stad, plats och storlek). Dator kan du komma undan med typ 10tkr per 5 år beroende på dina behov. Sedan är ansvarsförsäkring bra att ha, det kostar från några tusenlappar beroende på vad du har för behov. Så kostnader för en kunskapsbaserad konsult är ofta låga. Bankkonto kostar hundralappar per månad (beroende på bank och tjänster) och kreditkort kan du få ‘kostnadsfritt’. Räkna med ca 100-200tkr totalt per år.

Har en nätverk och är duktig på sitt område (och det finns efterfrågan…) är det inte svårt att ha hög beläggning. Skulle ersättningen för en konsult som jag beskriver rakt av konverteras till lön skulle den nog för många IT-konsulter, jurister etc. ligga på ca. 100-200tkr/mån brutto efter att varit verksam i några år och lyckats bygga upp en kundbas. Offrar du lite mer (och kan ha lite högre priser än de 1tkr som någon tog som exempel) kan du ligga på motsvarande 300tkr/mån brutto. Men känner ingen som tar ut pengarna på det sättet som är ‘egenföretagare’.

T.ex. jurister som förordnas av domstol har en taxa på ca 1400kr/h. De behöver ligga på ca 20% beläggning (över helår) för att kunna ta ut lön till brytpunkten för statlig skatt om de håller nere kostnaderna…

EDIT: Kan ju lägga till, 30 år, jurist 7 års arbetslivserfarenhet efter examen, egenföretagare, ca 60tkr/mån (lön+utdelning) efter skatt om jag inte minns fel. Tar ingen ‘pension’ utan sparar pengar i bolaget istället för att kunna ta ut lön i framtiden istället (eller pot. betala in klumpsumma till pension).

1 gillning

@MbBus Du verkar missförstå vad du kritiseras för. Du jämför äpplen med päron genom att jämföra lön med lön.

För att jämförelsen ska hålla behöver du för jämförelsens skull bl.a. ta hänsyn till vad som kommer ut som pension för anställd, även om det är skattemässigt olönsamt.

2 gillningar

35 år, entreprenör. Ingen fast lön, har tagit ut basic lön de senaste 7 åren, har nog snittat 25 000 - 30 000 /mån.

Medvetet val då jag valt att bygga upp kapital i bolagen istället.

Det var inte personangrepp. Sluta.

Sen resten du kommer med är ju bara halmgubbar. Det handlar om att göra en rättvis jämförelse.

2 gillningar