Hur mycket VILL du arbeta?

Hej, jag är lite nyfiken på hur mycket ni i forumet egentligen VILL lönearbeta ? Dvs om du inte behöver av ekonomiska skäl, skulle du arbeta ändå och i så fall hur mycket ?

Jag själv är inne på att inte arbeta alls då jag har väldigt mycket saker som jag redan gör och vill göra mer / saker som väger tyngre. Dock är jag nyfiken på hur andra känner.

• Inte alls
  • 25%
  • 50%
  • 75%
  • Heltid eller mer

0 röster

Jag hade tagit ledigt varje fredag och fått långhelg om förskolan hade varit ok med det. Mer än så vill jag inte stanna hemma. Jag har ett givande jobb, och samma sekund det slutar vara givande kommer jag säga upp mig och bytta till ett annat givande jobb. Livet är för kort för att ha tråkigt på jobbet.

20 gillningar

Beror på om det måste vara sådant som genererar pengar eller inte. Jag älskar att arbeta, mår väldigt bra av det. Men det ska vara det jag vill, när jag vill och om jag vill. Jag räknar då med saker som fix i hemmet i att arbeta. Sådant som får mig att känna mig “duktig”. Kan vara att skruva upp en tavla, klippa häcken, hjälpa till att städa i makens hyreshus, luka vid hyreshusen eller mer traditionellt lönearbete.

Räknas allt sådant in skulle jag nog vilja arbeta i alla fall 75 % även om jag inte behövde.

Räknas bara mitt nuvarande lönearbete skulle 50 % nog passa mig. Även om jag kan känna mig trött på mitt jobb mår jag bättre av att vara där och träffa folk.

4 gillningar

Yes, frågan är väl helt klart var nånstans man hittar det där givande eller meningsfulla. Är det på jobbet och det enda alternativet är att stanna hemma, eller är det utanför jobbet och det stora problemet är att fritiden inte räcker till :slight_smile:

Om jag inte behövde lönearbeta för att kunna försörja mig så hade jag nog ändå velat jobba ca 25%. Känns lagom med två st 5h-pass. Är nog för rastlös utan att arbeta lite. Jag har hobbys och intressen men tror inte jag skulle kunna fylla 100% av min tid med dessa.

2 gillningar

Intressant, jag funderade också på hur en optimal / perfekt vardag ser ut. Då fick jag faktiskt problem att få in 50% arbete, men jag tror att 25% möjligtvis skulle funka. Det enda 25% arbetet jag kan tänka mig är eget projekt iofs, jag tvivlar på att en arbetsgivare eller kund som inte är jag själv skulle köra på det, men jag vet inte. Håller med om att utifrån en bra vardag vore det grymt.

Hobbys / Intressen skulle kanske inte räcka, och behöver kanske inte ens vara prio 1. Men du kanske har vänner, familj / flera barn, aktiviteter, sysslor, hunden, egen hälsa/träning, sport med andra, partner, golf, resor, friluftsprojekt, segling, båtvård, bilvård, resor, ett eller flera hus som behöver underhållas eller byggas ut, trädgård, matlagning, egentid ? Jag verkar vara i minoritet men jag fattar inte helt hur man inte kan få användning för tiden :slight_smile:

2 gillningar

Rent krasst har man ju rätt torftig fantasi om man inte klarar av att uppfinna hobbies eller tidsfördriv som fyller dagarna med mer mening än lönearbete.
T ex

• upp med barnen och cykla/gå med dem till skolan (0,5h)
  • fortsatt morgonpromenad och hem för långfrukost 1,5h)
  • fixa lite med hemmet, fixa igång ett långkok inför kvällen (1h)
  • träningspass av valfri art (1-1,5h)
  • bastu och dusch (0,5h)
  • långlunch (1h)
  • pilla med huset, trädgården eller valfritt projekt (2h)
  • lägga tid på att hänga med barnen och hjälpa med läxor
  • engagera sig i barnens idrottsklubbar (oändlig tidsåtgång)
  • läsa vettig litteratur (dito)
  • managera familjens kapital (dito)

Bara ovanstående fyller ju lätt mer än en heltidstjänst och innehåller inget anmärkningsvärt.

28 gillningar

75% är nog ganska optimalt för mig. Viktigare är nog att kunna vara flexibel - ledig om vädret är fint eller reslusten faller på. Det är en utopi i mitt yrke, men som väl är är arbetet både roligt och välavlönat. Har man dessutom skolbarn och partner i karriären känns dagledighet överskattat.

Att vara ledig för mycket leder nog bara till en massa tid för onödig reflektion och mindre uppskattning av ledigheten. Fredagsölen är ju så god just för att det är fredag och man har den lediga helgen framför sig efter en arbetsvecka!

2 gillningar

Ja, det är ju också ett sätt att se på det.
Att man får tid att använda sin hjärna till att tänka egna tankar är inget jag skulle vara ledsen över.

:sunglasses:

9 gillningar

Jag svarade 50% eftersom jag tror att det skulle kännas lagom på det jobb jag har nu.

Om jag plötsligt skulle få några hundra miljoner, vilket väl tyvärr är osannolikt, skulle jag säga upp mig. Jag skulle ändå vilja ha en vardag och någon typ av schema. Kanske skulle jag “jobba åt mig själv” på måndag. Vet inte med vad, kanske skriva, förvalta mina tillgångar eller? Tisdag och onsdag skulle jag kunna tänka mig att jobba gratis på en skola. Jag skulle kunna välja bort tråkiga arbetsuppgifter och bara göra roliga saker, t.ex. läsa med elever i behov av det, undervisa små mattegrupper eller vara lite allt i allo. På torsdagar skulle jag tvätta och städa och kanske jobba i trädgården. Fredag-söndag helg!

3 gillningar

Jag vet hur jag funkar - kommer bara hitta på en massa kostsamma projekt, oroa mig över sakernas tillstånd i världen och bli rastlös.

Hade inte slutat jobba oavsett hur ekonomin såg ut - skulle nog redan nu kunna göra exit om jag sålde ett av husen men det lockar inte. Har inga författarambitioner och att läsa och renovera på husen hinner jag ändå! Har pluggat och jobbat hårt hela livet och det har nog format mig till att bli en arbetsmyra som trivs med den tillvaron. Kommer nog jobba i någon omfattning så länge någon efterfrågar mina tjänster! :slight_smile:

1 gillning

100% till pensionen :+1:. Vanlig arbetare måste jobba 100% :+1:

Username doesn’t checks out… :wink:

3 gillningar

Bara 10% vill jobba heltid. :dolphin: :face_with_hand_over_mouth::thinking: !? Hög arbetsmoral på RT forum :joy::tada::grin:. Eller alla är så rika att det räcker med 50% eller ännu mindre :thinking:?

”Vilja” och ”behöva” är ju rätt olika saker.

Därmed inte sagt att det nog är det bästa om man kan finna en karriär där man kanske inte behöver jobba men ändå vill.

Dagens anekdot:
Jag har den senaste tiden jobbat nära koncernchefen i det (globala och börsnoterade) bolag jag är anställd i. En oerhört klipsk person, som däremot har börjat se lite sliten ut på sista tiden.
Han har en total ersättning vi vanliga dödliga bara kan drömma om, och har dessutom haft det ett bra tag nu. (Vi pratar 30-50MSEK/år…). Han ”behöver” inte jobba alls. Någonsin.
Kunde inte låta bli, så jag frågade honom vad som driver honom att köra på. Hans svar, något oväntat: ”jag gör det här för att jag faktiskt inte har några hobbies. Det här är mitt dataspel.”
:rofl:

19 gillningar

Men han får riktigt bra betalt för hans hobbie :joy::+1:. Jag skulle aldrig vilja gå till jobbet om jag ändå fick min månadslön. Så jobb beroende är jag inte :grin::+1:

2 gillningar

Kul svar :slight_smile: Inte för att det är givande, meningsfullt eller kul. Nej, alla andra tänkabara alternativ är ännu tråkigare :slight_smile:

1 gillning

Antingen 0 eller 150 procent. Fick under pandemin prova på att arbeta 40 procent, och insåg snabbt att det var otroligt omotiverande för mig. Får jag inte gå all in kan jag lika gärna gå all out.

2 gillningar

Har funderat på detta tidigare och tänker mig att det mest optimala borde vara något i stil med mån-tors 9.30-14.30, någon timme hit eller tid i respektive ände. Då prickar man in alla fördelar:

• Slippa gå upp tidigt.
  • Lunch med grabbarna grus på jobbet.
  • Hinna träna, handla och göra övriga ärenden innan kvällens inträde och därmed ha hela kvällen till egna projekt och studier.
  • Längre helg.
  • Fortfarande ha någon form av nyttig nivå av vardagsrutin.
7 gillningar

Väldigt få vill jobba heltid men gör det ändå, är inte det hög arbetsmoral? Många skulle kunna jobba mindre men väljer ändå att inte göra det.