Hur ofta får ni KYC-krångel med banken?

Jag tycker man titt som tätt läser och hör talas om folk som får problem med att banker kräver underlag för minsta Swish-överföring, blockerar överföringar till utländska guldhandlare/kryptoexchanges, stänger ned konton etc. och tänkte kolla hur det ser ut för medlemmarna på forumet.

Själv har jag bara haft problem med Nordea där en jubelidiot på ett lokalkontor inte förstod vad den läste efter att ha krävt in och mottagit underlag när jag flyttade över en större summa till en KF hos dem. Men det löste sig som tur var.

Annars brukar jag kunna föra över större summor, göra utlandsbetalningar etc kors och tvärs utan krångel.

Delar din uppfattning. Upplever inte heller några problem. Har även suttit på andra sidan och tagit in KYC-dokumentation från folk. Min upplevelse är att det handlar mycket om att folk inte är vana, man förstår inte varför och man har inte rutin / erfarenhet av det.

Det enda stora problemet jag har är med Revolut som på företagssidan inte godkänner ett utdrag från huvudmannaregistret för “ultimate beneficiary”. Men det är de som är lite dumma i huvudet. :slightly_smiling_face::man_facepalming:

1 gillning

Själv håller jag inte på med sådana skumma affärer/överföringar guld/krypto. :joy:. Haha. Här är det bara rena aktier i globala indexfonder som gäller :face_with_hand_over_mouth::grin::joy:. :+1:

svenska globala indexfonder, har jag missat något?

EDIT
Kanske skulle stå svenska och globala indexfonder haha my bad

1 gillning

Haha. Globala indexfonder med lägaltsäte i Sverige. Allt för att krångla till det haha. Jag ville bara få det optimerat så mycket som möjligt. Hahaha

1 gillning

När vi bodde utomlands och var utskrivna så hade vi mycket problem - kunde inte öppna konto, kunde inte använda ISK, tvångsförsäljning av utländska aktier eftersom avtal för utlandshandel inte kunde förnyas mm.

Sedan dess egentligen bara ett problem när vi ville öppna för utlandsbetalningar eftersom det varit stora transaktioner på kontot pga bostadsköp. Då var vi tvungna att förklara vad varje transaktion varit under en 3 månadersperiod vart pengarna kom ifrån/vart de skulle.

Inte så kul att betraktas som potentiella pengatvättare men det är väl pga EUs MIFID lagstiftningen?

2 gillningar

Har skyfflat betydligt större belopp det senaste året än tidigare för att strukturera om sparandet, men aldrig haft några problem. Tänker att om man funderar igenom KYC-frågorna och sedan svarar lite i överkant på belopp och det mesta går via en “huvudbank” man varit kund hos länge så är det nog lättare för dem att känna sig trygga.

1 gillning

Jag har mest läst om detta som ett problem på Flashback. “Det är ju inget skumt aaaaaalls, tar bara emot vanliga swishar från alla mina polare flera gånger om dagen. :sob:

3 gillningar

Jag har sett folk posta brev där de blir uppsagda av banken etc, dock inte på Flashback. Har även mindre bemedlade bekanta som fått krav på extra KYC efter att de gjort någon slags ”större” överföring, sålt något etc. där banken inte varit nöjd med underlaget.

Vilket får mig att misstänka att bankerna använder ”misstankar om penningtvätt” för att göra sig av med vad de upplever är olönsamma kunder.

Fast egentligen, det ska väl banken skita i? Om vi fortfarande levde i ett samhälle med enbart kontanter (vilket inte är så länge sedan) så hade ingen kunnat se dessa transaktioner överhuvudtaget och vi överlevde som samhälle då också.

Vete tusan om jag håller med. Jag har situationer där jag är en typisk olönsam kund (=kräver mycket av mina bankkontakter) och jag får en hel del KYC-förfrågningar. Men det handlar ju bara om att förstå syftet med dem. De på banken vill ju inte vara “jobbiga” med flit, de försöker ju bara gör sitt jobb precis som jag.

Har man sina papper i ordning, inte sysslar med fuffens så är det aldrig några problem i längden. Det kan hände att man behöver skicka in underlag, någon komplettering och sedan är det för det mesta löst. T.ex. rent konkret, jag fick tillhandahålla KYC-blankett, ID-handling, Reg. bevis och Bolagsordning för en del av mina delägare i ett bolag till banken. Men jag visste ju om det i förväg att det kunde begäras in så jag hade det färdigt. På det sättet var det ju ett 5-minuters jobb att dela en digital mapp. Medan någon som inte hade vetat om det skulle tyckt att det var sjukt omständigt och känt sig motarbetad.