Hur påverkar Elon Musk omvärlden?

Duggar tätt mellan alla nyheter, utlåtanden och påståenden från Musk. Känns som han pillar överallt hela tiden. Nu senast hotar han att stänga ner Starlink för Ukraina varvid Polens utrikesminister påminner om att Polen betalar en stor del av dessa abonnemang och frågar om man kan lita på amerikanska företag. Spårar ytterligare när Musk då säger åt utrikesministern ”be quiet, small man.” följt av påståenden om att Starlink är oumbärligt och Polen inte betalar så mycket av kostnaden.

Så hur tror ni att Musk agerande påverkar omvärlden? Han är i en konstig position med enorm makt över hela amerikanska statsapparaten, världens rikaste man, drivit fram flera stora företag där vissa saknar konkurrens samt har det närmaste en kult som försvarar honom slaviskt.

Självklart är att det kan påverka kursen för tex Tesla men hur påverkar det inom andra områden?

Jag är spontant mer orolig för Trump än för Musk. Båda är förvisso knäppa, var och en på sitt sätt. Dock verkar Musk ändå ha någon sorts ambition att göra saker smart. Det kanske han kan uppnå på sikt. Det går iallafall inte att utesluta. Trump verkar å andra sidan mer driven av känslor och infall.

Musk är som en drogad Albert Speer och Trump är som AH, för att ta några inte alls långsökta paralleller.

2 gillningar

Musk har förtydligat hans ståndpunkt angående Starlink efter bråket på X:

1 gillning

Fast det där känns bara som han försöker rädda sig själv, framförallt när han säger ”be quiet, small man.” till högt uppsatt representant för storkunden Polen.

Mer passande hade varit offentlig ursäkt för hans beteende och att han lämnar företaget. Dels för agerandet, dels för de orimliga påståendena om att Ukrainas försvar kollapsat utan Starlink.

Ukraina slog tillbaka Ryssland nör de var som starkast mha handeldvapen samt handburet luftvärn medan de nu har mycket material från Väst, uppemot miljonen erfarna soldater samt en motståndare vars logistikkedja till fronten är mer eller mindre beroende av hästar och åsnor. Det är absurt att tro att Ukraina faller samman om Starlink försvinner och är rätt talande för Musks storhetsvansinne.

Bara för att han sagt något på twitter så blir det ju inte sant, han ändrar ju ståndpunkt hur som det passar honom. När han en dag ändrar sig igen så kommer ju hans fans mena på att det där uttalandet ju bara var att han trollade och man skulle förstått att han inte var seriös.

Mitt favoritrykte kring Musk är för övrigt att de har ett team på SpaceX som vallar runt honom när han besöker någon av anläggningarna, och ber om hans input på meningslösa saker. Så att de riktiga ingenjörerna som vet vad de sysslar med får jobba ostörda.

Så får jag det sagt innan tråden låses :smiling_face:

2 gillningar

Så är det. Musk är extremt kontroversiell och tycker om att provocera. Har man följt hans Twitter-flöde en längre tid, alltså långt före Trump vann valet, så har det här gått att se länge. Ibland har jag undrat om han rökt på före han satt sig vid laptop’en inför varje Tweet. Klistermärket “I bought this car before Elon went crazy” skapades inte i år som många verkar tro. Han har varit “galen” längre än så faktiskt. There’s a fine line between genius and insanity och det svårt att inte imponeras av det Musk åstadkommit. SpaceX, Starlink och Tesla har tagit stora kliv i respektive bransch.

När det kommer Ukraina/Ryssland eller andra stora konflikter i omvärlden så tror jag Musks inflytande är minimalt. Det är Trump, inte Musk, som sitter på makten. Jag oroas åtminstone betydligt mer av figurer som Trump och JD Vance.

1 gillning

Är inte målet att förverkliga drömmen från internets barndom? Kapa byråkratiska hinder, runda diverse dispoter och uppnå ett sant folkstyre och frihandel runtom i världen?

En modell eller föregångare kanske är Argentinas Milei? Kanske för tidigt att dra slutsatser, men hittills verkar inflationen minskat där, vilket minskat fattigdomen. Man brukar väl beskriva äganderätt, frihandel o.s.v. som “the tide that raises all ships”. Man pekar på hur byråkratier orsakat katastrofer i “the great leap” (fler döda än i ww2) eller stagnation (Syd- vs Nordkorea, Öst- vs Västtyskland o.s.v.) Då menar jag folk som John Stossel, Johan Norberg m.fl.

Målet är, åtminstone som jag hört det beskrivas, frihet och välstånd. Att frihet och välstånd framstår helt galet för stora massor är väl just för att byråkrati och artificiellt uppblåst valuta håller väldigt många under armarna på kort sikt. De vill inte se sin levnadsstandard sjunka till något mer marknadsmässigt och långsiktigt hållbart.

Fast känns det inte rätt långsökt med tanke på faktiska agerandet? Han ingår ju i MAGA som sätter USA framför alla andra på alla sätt och vis. Tror snarare att han vill ha en oligarki.

Sen tror jag att du ska akta dig för att säga att Musk agerar utifrån Norbergs tankar. Tips är att lyssna lite på Norbergs senaste podavsnitt, tex ”Pax Americana utan Amerika” där han är rätt kritisk mot Musk.

Statens kärnuppdrag är ju att upprätthålla äganderätten, som i sin tur lyft väldigt många människor ur fattigdom globalt. Därav de nationalistiska inslagen antar jag.

Demokrati blir ju i praktiken ett verktyg för en majoritet att ta ifrån en minoritet och bromsa välståndsbyggandet. En politiker kan ju inte bli vald utan att “köpa” majoriteten genom att lova omfördelningspolitik som i sin tur minskar incitamenten att skapa.

Platon beskrev cykeln som aristokrati > oligarki > demokrati > tyranni där representativ demokrati bevarar delar från första delen av cykeln. USA har ju länge beskyllts för att styras av oligarker genom lobbying.

Steget från sann demokrati till tyranni var enligt Platon ofrånkomligt eftersom en demagog så lätt kan göra vad Putin och Hitler gjort och vad många befarar att Trump kommer göra. Man kan ha olika syn på vad som sker där, det är mest spekulationer och vantolkningar hittills oavsett.

Ja, jag lyssnade på det. Mycket bra avsnitt. Alltså; bara för att man delar mål, ekonomiska idéer och ideologi behöver man ju inte dela tonfall och tillvägagångssätt.

Som svensk ska man nog alltid hålla visst avstånd från att associeras med det som inte är opportunt i för stunden rådande grupptänk. Om man inte är beredd att deplattformeras alltså. Han har väl grundläggande överlevnadsinstinkter för en offentlig person i Sverige antar jag.

Med sådan inflation kan det nästan bara bli bättre. :sweat_smile:

2 gillningar