Morgan Housel: Vildhjärnor

Bra artikel av Morgan Housel som kastar ljus på det här med att man måste ta vissa människor med alla deras egenskaper. Man kan inte gilla Musks visionära sida och sedan tycka att hans löfte till aktieägare är viktiga, eller Steve Jobs kreativitet och hans sociala (in)kompetens etc. Läsvärt som vanligt:

People love the visionary genius side of Musk, but want it to come without the side that operates in his distorted I-don’t-care-about-your-customs version of reality. But I don’t think those two things can be separated. They’re the risk-reward trade-offs of the same personality trait.

Same for John Boyd.

Same for Steve Jobs, who was both a genius and a monster of a boss.

Same for Walt Disney, whose ambitions pushed every company he touched to the razor’s edge of bankruptcy.

Former U.S. National Security Advisor McGeorge Bundy once told President John F. Kennedy that trying to go to the moon was a crazy goal. Kennedy responded: “You don’t run for president in your forties unless you have a certain moxie.”

Part of this is realizing that people who are capable of achieving incredible things often take risks that can backfire just as powerfully.

What kind of person makes their way to the top of a successful company, or a big country?

Someone who is determined, optimistic, doesn’t take “no” for an answer, and is relentlessly confident in their own abilities.

What kind of person is likely to go overboard, bite off more than they can chew, and discount risks that are blindingly obvious to others?

Someone who is determined, optimistic, doesn’t take “no” for an answer, and is relentlessly confident in their own abilities.

Reversion to the mean is one of the most common stories in history. It’s the main character in economies, markets, countries, companies, careers – everything. Part of the reason it happens is because the same personality traits that push people to the top also increase the odds of pushing them over the edge.

This is true for countries, particularly empires. A country determined to expand by acquiring more land is unlikely to be run by a person capable of saying, “OK, that’s enough. Let’s be thankful for what we have and stop invading other countries.” They’ll keep pushing until they meet their match. Novelist Stefan Zweig says, “History reveals no instances of a conqueror being surfeited by conquests,” meaning no conqueror gets what they wish and then retires.

Perhaps the most important part of this topic is gaining better insight into who we should look up to, particularly who we want to be and who we want to emulate.

Ping @tankespjarn tror du kommer gilla denna.

4 gillningar

Mmm, stämmer fint. Gjorde jag. Och har tänkt mycket kring vem jag väljer att se upp till. Tänker helhet när jag reflekterar, för precis som Housel lyfter fram, så är det svårt att köra med cherry-picking.

Hört talas om även den där stridspiloten innan så igenkänningen finns där. Och jag har funderat mycket över detta, också för att där är något i mig som säger att ‘denna typ av människor gör det svårt för sig själva att leva sina liv’ när de blir så besvärliga i brist på ett bättre ord. Men så sa jag det till en av mina vänner som ÄR så här, den enda av mina vänner ärligt talat, som jag så uttalat uppfattar platsar in i detta sällskapet, och hen sa

Det är inte besvärligt alls. Det är väldigt enkelt. Jag lever utifrån mina värderingar och att gå emot dem, DET hade varit besvärligt.

Vilket gav mig en ny ingång i mitt tänkande också kring individer som Jobs, Musk etc.

Men. När jag skriver det får jag en tanke… alla exemplen i Housels artikel (bok-kapitel) är män. Och fast jag skrev hen är min vän också en man. Var finns de kvinnliga exemplen? racking my brain…

Lyssnade förresten idag/igår till Housel på Tim Ferriss podcast, bra avsnitt.

2 gillningar

Jag tror det ligger mycket i det Housel säger, problemet är att många personer försöker leka t.ex. Elon Musk och tror att genom att bara emulera hans dåliga sidor så kommer det på något sätt leda till framgång. Ungefär som att Elon Musk är framgångsrik på grund av sina dåliga sidor, istället för trots sin dåliga sidor.

Kommer inte på några inom näringslivet, man kanske får leta inom politiken? Jag misstänker att personer som Angela Merkel, Ursula von der Leyen och Hillary Clinton säkert har en del av dessa drag, man når inte dit de kommit utan en gränslös tro på sig själv. Margaret Thatcher är väl ett bra exempel annars om man går tillbaka några år.

Jo, en människa är en enhet där alla egenskaper är integrerade.

Men man kan ibland faktiskt skilja sak från person.
En och samma person kan göra både gott och ont.

Investerar man i en människa eller en verksamhet?

Uppvisat beteende är oftast bästa prediktor för kommande beteende hos människor.

Elon Musk från senaste intervjun med Lex Fridman, så han har iallafall viss självinsikt :smiley:

I mean, my mind is a storm and I don’t think most people would want to be me. They may think they would want to be me, but they don’t. They don’t know, they don’t understand.

2 gillningar