55 observationer om människor från en contrarian

Såg den här tråden på twitter. Håller med om många av observationerna.

https://twitter.com/girdley/status/1464269525780766720?s=21

4 gillningar

@janbolmeson Hittade du upprepningen? :wink:

2 gillningar

Yes. Reagerade på det innan jag läste det. :joy:

Ja. Den var lite kul!

Intressant tråd i stort. Får fundera över om han missat någon som jag själv ser som en given…

1 gillning

Intressant tråd minst sagt. Men jag fastnade lite för denna:

Consumers will lie to you about what they want.

You have to pay attention to their actions to get the truth.

Jag vet inte om jag nödvändigtvis håller med. Jag tänker genast på att spela på kortsiktig belöning/motivation i dagligvaruhandeln t.e.x.

Konsumenten säger kanske att den genuint vill köpa hälsosamma råvaror och göra mat från grunden. Men orkestrerar du som butikschef en perfekt symfoni av frestelser i form av nybakade bakelser, godishyllor och nygrillat kött kommer en stor del givetvis inte stå emot.

Men det beror väl på hur man ser på saken. Våra reptilhjärnor vill ju genuint ha skräpmaten i fråga så helt fel ute är det ju inte. Men frontalloben protesterar däremot… I efterhand :wink:

2 gillningar

Most people asking for advice really don’t want to have their mind changed.

Detta stämmer med min erfarenhet från tidigare år inom sjukvården. Kunde aldrig skaka av mig denna… attityden(?) eller förstå varför det är så.

I samband med att den världsbild och tro personen framför mig presenterade var mer ”skadlig” än gynnsam och för att komma framåt behövde man ändra förståelsen och synen på situationen. Men det fanns för mkt olust att göra det, för många saker den heller ville göra innan det va aktuellt att lyssna på vad jag hade att säga. Lång historia kort, i början blev detta en utmaning, sen tröttnade jag rejält o bytte bort hela den världen med annat. Även idag när folk ändå frågar om den typen av råd så upplever jag(!) detta…förstår fortfarande inte. Fråga mig inte om du ändå inte vill höra vad jag har att säga :laughing: :see_no_evil:

Skulle jag kunna möta denna utmaningen på annat sätt? Helt säkert! Men jag är intresserad av den typen av råd så jag frågar inte :rofl: :wink:

En jämförelse skulle kunna va när tex folk frågar om ”hur ska jag spara säkert, enkelt och långsiktigt ” och svaret de får och som har stöd i forskningen är ”det räcker att du månadssparar i lysa eller LF global, det är allt du behöver”. Därefter ska det diskuteras upp o ner om den o den aktien, krypto etc och man väljer följa en influenser på youtube ist. :man_shrugging:t3:

(If you find the person who started telling entrepreneurs to “ask for advice when you want money”, please connect me because I want to beat their ass.)

Om jag tolkar honom rätt (siste delen av tweeten) så känner han som jag, rejält trött på detta beteendet :grin:

Allt i allt en rolig o intressant tråd, mänskligt beteende är fascinerande och frustrerande :sweat_smile:.

2 gillningar

People way overestimate the accuracy of their memory.

Denna vill jag trycka upp i ansiktet på min man då vi bråkar :joy:

2 gillningar

asgarv

Hög igenkänning på den (är skild nu dock… kanske en förklaring? :see_no_evil:) dock är den ju som att skjuta sig själv i foten, för kanhända (bara KANHÄNDA!) är den lika giltig för mig själv som för ‘people’ i stort liksom… :wink:

2 gillningar