Att utveckla sin retorik för att bli lyssnad på

Hej! Jag skulle vilja höra om någon har en klok tanke eller idé kring utveckling av sitt eget talande - sin retorik för att bli lyssnad på. Jag har utvecklat mig själv en hel del i ämnet ekonomi, mycket tack vare Rika tillsammans och även inom en andra områden. Min känsla är dock att jag sällan (min egen upplevelse) blir lyssnad på och har svårt att på ett bra sätt leverera mitt budskap i olika sammanhang. Jag skulle helt enkelt vilja bli bättre på att prata för att bli lyssnad på. Är det någon som har erfarenhet i ämnet, tips på kurs eller bok att börja med.

2 gillningar

Henrik Fexeus böcker har hjälpt mig mycket i kommunikation - specifikt “Konsten att läsa tankar” tror jag. Det handlar väl mycket om att prata på “rätt nivå” för lyssnaren.

1 gillning

Det finns ju mängder av anledningar att folk inte lyssnar. Till exempel ointresse av att bli pådyvlade ekonomiska råd och tips av en bekant.

1 gillning

Jag tror också att man ska vara försiktig med att ge oönskade råd. Det är lite som att påtala att någon borde börja träna eller äta hälsosammare.

Men om vi håller oss till ämnet ekonomi så hade jag under en period pratat med mina föräldrar om pensionssparande och det var inte förrän som vi gemensamt loggade in på min pension och såg den förväntade pensionen som intresset fanns hos motparten. Och intresset uppstod inte för att jag tyckte att dom hade en låg pension utan då dom till slut insåg att dom hade en låg pension och frågade vad dom kunde göra för att förändra situationen.

1 gillning

Gå denna kurs:

Svårt att ge råd utan att veta vilka sammanhang du menar. Om du ger mer information om specifika sammanhang, så får du nog mer feedback på dina funderingar, tror jag :smiley:

Tack för tipset Andreas - ska kika på hans böcker.

Jo visst är det så att det finns en hel del anledningar till att folk inte lyssnar. Det är bara att gå till sig själv vara insiktsfull nog att jag själv inte alltid lyssnar uppmärksamt på vad andra säger utan att det handlar om personen som pratar.

Tack för tipset ska kika på den kursen om det kan vara något.

Tack Peter för den feedbacken så klart är det svårt utifrån det jag skrev som var väldigt allmänt hållen. Ska utveckla lite.

1 gillning