I min närhet har jag personer som kanske inte är så ekonomiskt bevandrade och som också inte haft så mycket pengar under uppväxten. Detta gör att pengar och ekonomi är lite känsligt att prata om. Detta till trots finns t ex fondsparande på plats, men dock i dyra Handelsbanken Multi Asset, på rekommendation av banktjänsteman. Min bild är att dessa personer inte riktigt förstår vad de köper och vilka avgifter som är förknippade med detta.
Jag undrar därför vilka råd ni har till när det kommer till att prata med sådana personer om att göra bättre val. Jag kan ju slänga ur mig att de ska byta till en global indexfond osv och sen kanske de följer mitt råd eller ej, men faktum kvarstår att de inte riktigt förstår vad det är.
Var börjar man sådana här samtal med personer som inte har samma bakgrund och insikt som en själv?
Du kan inte bestämma hur andra ska göra. Var öppen med att du gärna hjälper till med ekonomi och att det är ett av dina intressen. Men du måste låta folk göra sina egna val. Om diskussionen dyker upp runt matbordet så säger jag alltid att jag investerar allt i billiga globala indexfonder.
Det bästa är om dina vänner sen kommer till dig av egen vilja.
Ibland är det rätta att inte lägga sig andras ekonomi och fokusera på sig själv istället. Jag hade personligen inte gått in på det alls. Kanske att personen betalar dyra avgifter men bättre det än att ha pengar på nollräntekonto.
Även om en billig global indexfond med största sannolikhet kommer ge det bästa utfallet på sikt är det fortfarande bara en sannolikhet – och inget som är garanterat. Det kan inte helt uteslutas att Handelsbanken Multi Asset inte kommer att springa i cirklar runt dina amatörmässigt föreslagna globalfonder. Om så trots allt råkar bli fallet är det du som får ta det moraliska ansvaret för att du med dina oombedda råd har lurat dina mindre bemedlade vänner att förlora pengar, i stället för att de blivit rika om de fortsatt följa bankproffsets råd.
Det är farligt att ge vänner ekonomisk rådgivning, så man får satsa på att vara ett gott föredöme och förklara varför man själv gjort de val man gjort.
Jag uttryckte mig kanske inte helt tydligt i min fråga. Jag menar inte att jag ska ge ekonomiska råd till personer i min närhet, utan önskar mer få feedback på hur man kan initiera diskussioner kring ekonomi och sparande med familj, närmre vänner, syskon etc som kanske inte har så lätt för det ekonomiska tänket. Vilka resurser finns det att tillgå, var börjar man? Mellan raderna från dessa personer hör man att det finns okunskap men också ett intresse, dock ett intresse som man av olika skäl inte agerar på. Jag skulle vilja hjälpa dem att komma igång att hitta resurser som kan göra att de kan ta egna informerade beslut om sin ekonomi och undrar om ni här har några erfarenheter av liknande situationer?