Jo, jag har ett problem, nämligen att jag hr svårt att bestämma mig för hur jag ska göra med sparandet, eller grundproblemet kanske är detta: jag vet inte om jag/vi vill spara till en bostad eller inte. Det gör att jag har svårt att bestämma mig för var pengarna ska vara, och jag kan då potentiellt gå miste om avkastning pga har möjligen för stor del på sparkonto.
Förutsättningar: bor i hyresrättsradhus (kommunalt bostadsbolag) i jättebra område. Vi har billig hyra (7000 just nu, 8000 efter att man 2023 kopplar in fjärrvärme o värme ingår). Är inte superbra standard inomhus men inte jätteviktigt för oss. I vårt område kostar friköpta radhus ca 3,5 miljon och bostadsrättsradhus 2,5 miljon, avgift mellan 7-8000. Vi har jättesvårt att bestämma oss för om vi vill satsa på att köpa hus eller radhus eller bo kvar. Vi tycker att vi har rätt låga och förutsägbara omkostnader och trivs där vi bor men vår besltsångest gör att vi sparar mest på vanligt sparkonto, vilket ju känns rätt onödigt om vi skiter i att köpa hus. Hur ska vi tänka? Ska vi fortsätta spara mest på sparkonto utifallatt eller satsa på att investera mer av pengarna i våra fonder?
Sparandet blir något av en kombination av “jag-vet-inte-horisont” och “kanske-husköp-spar”. Om vi bortser från er fördelning i ert totala sparande och enbart beaktar det som ligger på sparkonto just nu som det huvudsakliga (eventuella)hussparandet, skulle jag i er sits kunnat tänka mig att låta hälften ligga kvar på sparkonton och lägga hälften i aktiefonder/aktier och framgent placera enligt samma fördelning. En mer defensiv ingång hade kunnat vara att låta den delen som är på sparkonto ligga kvar och lägga kommande sparande 50/50 i aktier/aktiefonder och sparkonto. Med en 50/50-lösning kan ni vid positiv börs glädjas åt att ha haft iallafall hälften på börsen. Detsamma gäller det omvända scenariot - ni kan glädjas åt att bara ha haft halva kapitalet på börsen om det blir rejäla nedgångar. Har ni ingen akut tidspress skulle en 50/50 vara antingen husspar eller ett generellt sparande mellanlång horisont, d.v.s ni behöver inte välja just nu vad ni ska använda pengarna till. Ni kan ju alltid ändra fördelning om ni har en mer bestämd vision om hur det blir med bostad. Det är ju skillnad om ni har ett rejält kapital och har starka bostadsdrömmar och vill köpa inom några år, så klart. Då skulle jag ha valt mindre andel aktier. Jag tolkade dock ditt inlägg som att ni inte har bestämt er och att ni trivs hyggligt där ni bor.
En bra kompromiss tycker jag. Jag hade nog kört på detta i er situation. Kanske speciellt nu när börsen har deppat och skapat skapliga långsiktiga ingångar.