Hur resonerar ni andra kring fasträntekonton? | Byta ut mot något, men vad?

De senaste åren har fasträntekonton varit en viktig pusselbit i min kapitalförvaltning. Jag är i RE och sover bäst med att ta relativt låg totalrisk. Pengamaskinen består därför i huvudsak av olika indexfonder och fasträntekonton (40/60).

Framöver behöver jag (såklart) ersätta fastränteprodukten med något annat, men vad?? Är svaret bara klassiska räntefonder?

Hur gör ni andra som haft det (för) bra med fasträntekonton?

2 gillningar

Jag har mina mest som ett sätt att brygga över sequence of return risk" och kör resten i aktiefonder. Så hittills har jag inte ersatt något med räntefonder och tänker väl inte göra det heller som världen ser ut nu. Jag tror mig vara stark nog att ta smällen om marknaden dyker.

Även när räntan närmar sig 2%?

Mina fasträntekonton? Isf ja. Det är inga enorma summor så jag betalar hellre några tusenlappar för den livremmen än sätter dem på räntekonton, som ändå inte garanterar mer i avkastning. Jag ser det mest som att de ska motstå inflationen hyfsat väl.

2 gillningar

Jag fortsätter med fasträntekonton hellre 2% ränta med 2-3% inflation än 5% ränta med 10% inflation.

4 gillningar

Jag själv resonerar utifrån sparhorisont.

• 0 - 2 år bankkonto med insättningsgaranti
  • 3+ år räntefonder

Skulle även rekommendera att botanisera i följande tråd:

4 gillningar

Jag kommer ihåg att man fick vara nöjd om man fick ränta 1,25%. Jag kommer att fortsätta ha rörliga och bundna sparkonton.

4 gillningar

Jag fortsätter också med mina räntetrappor.

2 gillningar

Någon som har erfarenheter av Nordiska? Funderar på att sätta in pengar på deras fasträntekonto. Nu 3 mån 3,75%, 1 år 3,30. Alla erfarenheter uppskattas.

Ja jag har haft Nordiska flera år. Fungerar mycket bra.

Tack för din värdefulla feedback.

Använder och kommer fortsätta använda fasträntekonton som en del av FIRE-planen.

Wow! Vilken skatt!

2 gillningar

Jag har egentligen för mycket räntor, i form av konto hos nischbanker.

Hade gärna gaft nån räntefond. Men AMF lång (för att ta ett exempel) har ökat 3 % de fem senaste åren.

Mina fasträntekonton/nischkonton har samtidigt ökat med typ 11%.

Visst, fem år är en kort tid. Men ändå …

Enig. Bra länk!

1 gillning