Hej,
Vi är gifta med enbart gemensamma barn. Jag har fått upp ögonen för det här med sparande medan min man tycker det är svårt och oroar sig en del för ekonomin. Vi har en belåningsgrad på villan som är långt under 50%. Därutöver har jag studielån på ca 130 000. Vi hade en del sparat som jag nu börjat portionera ut i olika typer av sparande. Buffertkonto med 2 månadslöner på ett gemensamt sparkonto med liiiten ränta, framtidsspar på ISK hos Nordnet enligt nybörjarportföljen med månatlig insättning (i mitt namn), målsparkonto också på ett gemensamt sparkonto (dock annat för min man vill dela upp för lättare förståelse) med liiiten ränta. Löner och barnbidrag går in på gemensamt konto hos en storbank och därifrån betalas alla räkningar. Därutöver har vi vars ett kreditkort för löpande utgifter. Till barnen har jag öppnat KF också hos Nordnet med månatlig insättning.
Det känns som att jag säkrat upp mej, med utgångspunkt att säkra upp OSS, men nu blir jag ju tveksam vad som är bäst.
-
Vad händer om jag avlider? Som jag förstått går allt till min man, helt som det ska, men i korta loppet då? Låses alla gemensamma konton? Står han med enbart kreditkortet tills allt pappersarbete är klart? (Blir osäker vad det kallas.)
-
Behöver jag sätta mina barn som förmånstagare på KF? Går inte detta till min man om jag inte väljer? Sen får väl han ge till barnen!
Jag ser ju vårt sparande om bådas, men hur ser allt ut juridiskt?