Kapitalförsäkring och särkullbarn, hjälp

Hej

Jag är lyckligt gift med min fru som har ett barn sedan tidigare förhållande. Har för ett tag sedan upptäckt att ett särkullbarn ändrar rätt mycket om min fru skulle gå bort. Trygghetsmänniska som jag är så vill jag vara säker på att kunna bo kvar i vår lägenhet som jag, och delvis min fru, lagt mycket pengar i.

Vi ska teckna en livförsäkring för min fru. Men nu har jag också börjat fundera på hur en kapitalförsäkring fungerar.

Jag har en kapitalförsäkring som jag köpt aktier genom sedan länge (på grund av återbetalningen av källskatten). Går jag bort så får min fru pengarna från kapitalförsäkringen i och med vi är gifta. Men vad händer om min fru går bort?

Ingår “min” kapitalförsäkring i arvet som särkullbarnet ska få del av vid hennes bortgång?

Det vi börjat fundera på är att frun startar en kapitalförsäkring med mig som förmånstagare. Då ingår inte den i arvet som hennes dotter ska ta del av vid hennes bortgång. Eller kan jag på samma sätt fortsätta spara i “min” egna kapitalförsäkring? Blir det någon skillnad?

Slutligen ska vi inte göra dottern arvslös utan bara se till att jag kan bo kvar tryggt om min fru skulle gå bort. Hennes dotter kommer få det bättre än de flesta ändå och få många miljoner på sitt konto. Plus att när jag går bort får hon resterande del av det jag och min fru byggt upp.

Ömsesidigt testamente och livförsäkringar.

1 gillning

Testamente har vi skrivit men det hjälper inte så mycket. Mycket av vårt kapital ligger i bostaden och jag måste lösa ut hennes dotter om frugan går bort.

Kostnaden för livförsäkringen är väl inget jätte summa nu men den kommer växa med tiden och då vi behöver den mest så att säga. Går jag bort kommer frugan ändå få alla pengar så för henne finns det ingen risk. Att lägga in mer pengar i eget sparande på kapitalförsäkring gör vi hellre för då växer pengarna med tiden också. Istället för att bara betala högre och högre premie för livförsäkringen ju längre åren går.

Sen kommer vi alltid behöva en livförsäkring i grunden. Men om det går att lösa med kapitalförsäkring så kanske vi kan ha en hälften så stor livförsäkring och lägga in mer pengar i kapitalförsäkringen där vi ökar värdet på pengarna varje år.

Därav frågan om man kan göra det smidigare genom kapitalförsäkring och “undanhålla” pengar om frugan skulle gå bort. Hennes dotter kommer ärva av mig när jag går bort, om frugan går bort före mig.

Dottern och frugan har lite frostig relation så jag vet inte alls hur dottern reagerar om min fru skulle gå bort. Vi har skrivit en önskan om att hon väntar med arvet tills jag också går bort. Men jag gillar inte att någon annan har en del av mitt liv i sina händer.

Livförsäkringens belopp skall vara sådant att det räcker till för att köpa ut särkullsbarnets laglott så att ingen försäljning av fastighet behövs.

2 gillningar

Kapitalförsäkring är perfekt sätt styra medel då det inte ingår i dödsboet. Pengarna går direkt till förmånstagare. Om man vill tillåter även vissa försäkringsbolag att förmånstagare kan få ut medel vid en viss ålder eller månadsvis. Alltså inte direkt vid dödsfall.

1 gillning

Vi har lite samma “bekymmer”. Min fru har en son sedan tidigare. Vi är gifta, men arvslotten går ej att testamentera bort.

Enkelt förklarat som jag förstått det:

Vid moderns bortgång skall barnet ha sin laglott, 25% av allt ni äger. Bankkonto, aktier, fonder och bostads värde ( minus lån).
Det betyder att du måste ha en Livförsäkring stor nog (eller större) att täcka arbslotten med om du vill vara helt säker.

(Har funderat på att när sonen flyttar hemmifrån om ca 5år, skilja oss på pappret. Och att min då inte juridiska fru blir inneboende. Vi kommer även att flytta till mindre då. Dedikerar våra livförsäkringar till varandra och jag testamentera allt mitt till henne. Går min fru bort tidigare än mig ska hennes son ha 100% av allt som är hennes men hon har mycket mindre sparande än mig. Och att sonen i slutänden får allt när vi båda faller av pinnen. Har dock inte kollat upp ännu om det är görbart :smirk:)

Du kan anvönda dig av äktenskaps balken 12 kap 2 paragrafen o behålla din del av ert gemensamna om det är bättre för dig. Då är allt som är skrivet på dig din del i bodelnimgen …
Sen om msn skapar en kapitalförsäkring i SYFTE att undanhålla arv så kan dottern hävda att det ska föras tillbaka till boet.
Jag är ingen jurist , detta är inte lätt men kolla upp 12 / 2 om det går att anvönda.