Hur sätta upp konto för att kompensera ena barnet när andra har fått pengar från försäkring?

Två barn, helsyskon, i yngre tonåren.
Ena barnet, A, har fått en mindre summa pengar från barnförsäkring pga en operation som liten. Det kommer troligen vara runt 50 000:- när A fyller 18 och får tillgång till pengarna (försäkringspengar så kan inte spärras från A längre än så men känns helt ok, inte jättemycket pengar, A är vettig nu och förhoppningsvis då också). Aär helt återställd efter operationen och den påverkar inget nu och inte heller i framtiden så pengarna behövs inte för något speciellt.

Jag vill se till att andra barnet, B, får motsvarande summa pengar. Jag har betydligt mer än så + rejäl livförsäkring och de är mina enda arvingar så inget problem egentligen men inser att om jag dör innan de är 18 så kan det bli lite orättvist, mer symboliskt men jag vill inte att det ska bli tråkigt mellan dem. Tror nog att de hade kommit överens men så länge de inte är 18 skulle det vara svårt för dem att reda ut det.

Jag har ett skrivet testamente sen tidigare, där delar de på allt (så blir det ju ändå men vill att det ska vara enskild egendom). Jag är inte sugen på att skriva ett nytt/ändra om det går att lösa på annat enklare sätt. Tänker att jag ska sätta in motsvarande summa i samma aktiefond men så det bara är B:s pengar om jag dör. Vad är det jag söker för typ av konto för detta?

Kan jag ha ett eget konto (kapitalförsäkring) med enbart B som förmånstagare?

Eller ett konto som är i B:s namn men enbart jag har tillgång till just nu, inte B (förrän B är 18). Vill inte heller att B:s pappa ska kunna se detta.

Swedbank, SEB, Avanza, Nordnet (dessa har jag nu) eller någon annan bank?

Jag hade nog inte jämkat det mellan mina barn. Det medicinska drabbade ju ena men inte andra barnet.

Om jag prompt skulle jämka skulle jag se till att andra barnet får exakt samma summa i samma ålder. Testamente borde lösa det?

11 gillningar

Precis detta skulle jag skriva också. Det är lite besläktat med ett fall jag stod inför där det ena barnets dopfadder valde att månadsspara en hundring som dopgåva t o m 18-årsdagen och den andres dopfadder gjorde inte detta. Skulle jag/vi föräldrar ersätta detta? Vi kände att det skulle förta gåvan på samma sätt som jag tycker att ersättningen från försäkringsbolaget ju betalats ut av en anledning.

1 gillning

Förstår hur du tänker. Det medicinska skedde när A var nyfödd så det finns inga minnen/påverkan av det från det tillfället. Det är även helt avslutat iom operationen, så ingen påverkan nu eller framåt heller.

Jag vill helst slippa skriva om testamentet (=slippa kostnaden) om det går att lösa på annat sätt.

Ja, det finns en anledning till utbetalningen, men det finns ingen nuvarande eller framtida påverkan, det är därför jag tänker så här. Hade behov av t.ex. anpassa boende eller bil i framtiden varit på tal, hade det varit en helt annan sak. Jag har möjlighet att kompensera utan att det egentligen påverkar arvet i stort (skulle jag dö innan de båda är 18 får de några miljoner var) så det är mer symboliskt och därför vill jag göra det.

Men jag tar till mig vad ni skriver :slight_smile:

Är dock fortsatt nyfiken på om det är möjligt att lösa det med ett konto.

1 gillning

Det är sannolikt mindre risk för konflikt, om en extern “makt” har tilldelat ett av barnen pengar men inte det andra. Det externa har bestämt. Om du går in och justerar det, I all välmening, kan det anses orättvist av något av barnen.

Jag har inte hört talas om något instrument som delar ut exakt x pengar vid exakt datum y, det låter som en typ av försäkring snarare.

4 gillningar

Jag förstår hur du tänker men jag tror att din plan kan leda till mer osämja än om du låter bli.

Det är inte orättvist att A har 50 tusen från försäkringen för en operation som A genomgick. Det är däremot orättvist att du ger 50 tusen till B men inte till A.

6 gillningar

Ja, kapitalförsäkring. Där kan man välja förmånstagare. Kapitalförsäkringar kan kosta väldigt olika på olika banker, men jag tycker den på Avanza är bra.

Du vill ge en gåva till ena, men inte andra barnet?

Det kan ses som förskott på arv, har jag uppfattat.

Båda barn har väl försäkringar och om de drabbas av skador och men får de ersättning. Blanda inte in pengagåvor från föräldrar i det.

Om ena barnet hade fått en halv miljon pga diabetes, med den livslånga utmaning det innebär. Skulle det barnet även då fått mindre arv från dig?

5 gillningar

Vet barn a om försäkringen? Behöver barn a veta om det?

I rättvisans namn måste du ge B samma sjukdom/operation och sedan låta försäkringsbolaget sköta kompensationen.

2 gillningar

Detta. Jag förstår verkligen inte logiken i att kompensera barn B

4 gillningar

Ställer mig till skaran som tycker du inte ska kompensera för detta. Om man inte har något minne från något spelar ingen roll. Ska man vara filosofisk så kan vi varken veta om de har minne av det på någon nivå eller om de får komplikationer av det som ingen ännu ser.

Några frågor du kan fundera på
Skulle det vara annorlunda om det var ett ärr hen fick?
Skulle du då döma kompensationen till B beroende på vart det ärret satt?
Skulle du kompensera B om de blev sövda nu och inte har ett minne av vad som gjordes med dem?

Vårat barn fick försäkringspengar som vi satte in på ett konto som endast är för det barnet för vi såg att det påverkade endast det barnet så det är deras pengar.

6 gillningar

Vårt ena barn har fått försäkringspengar pga ett ärr. Ca 30 000 kr på 18-årsdagen troligtvis. Har inga som helst planer på att ersätta det andra barnet.

3 gillningar

Vårt ena barn fick drygt 100k för operationsärr samt annat ärr. Operationen var pga cancer men det utbetalades inget till barnet för sjukdomen, enbart för vad som bedömdes som livslång skada vilket var ärret. Vi har inte tänkt tanken att kompensera syskonet för det på något sätt.

Pengarna investerade jag med överförmyndares godkännade och de är nu efter 8-9 år uppe i 250k, 6 år kvar till artonårsdagen. Kan bli en bra insats till lägenhet eller liknande, om det inte görs av med innan dess.

2 gillningar

En motfråga. Om barnet som inte fått försäkringspengar, råkar ut för något innan de fyller 18 och får ett ännu större försäkringsbelopp än det andra barnet, hur löser du det?

Personligen tycker jag det kan det bli riktigt snurrigt och konfliktfyllt om du ska börja kompensera alla barn för något ett barn tilldelats på grund av yttre faktorer.

Mitt råd, sätt upp ett sparande i ditt namn och ge båda barnen samma summa när de fyller x år.

Då får båda en rättvis gåva från dig.

4 gillningar

Vet inte om jag ska snylta på tråden men har faktiskt tänkt på detta scenario i samband med att barnen fått tex varsin trisslott i nåt sammanhang. Vad 17 skulle man göra om den ena råkade vinna en större summa pengar? Skulle man få dem att dela? Ska bara ena få? Hur gör man med den andra? Det är inte så himla lätt…

1 gillning

Kanske tur att det är 18-årsgräns på spel i Sverige. :blush:

2 gillningar

När jag växte upp hade mina föräldrar som regel att alla eventuella lottvinster skulle delas jämt mellan oss syskon, så länge vi båda var under 18 år. Oavsett vilket syskon som fått lotten. Det var en tydlig överenskommelse och vi påminde varandra inför varje skrapning.

Jag kommer föra vidare samma regel till mina barn. Inga större konstigheter. Bara alla är införstådda i hur reglerna ser ut innan skrapning.

För att återgå till ursprungsfrågan så hade jag inte kompenserat för ersättningen.

4 gillningar

Kanske värt att informera. Triss som gåva till minderåriga klassas som langning och är olagligt.

1 gillning