Två barn, helsyskon, i yngre tonåren.
Ena barnet, A, har fått en mindre summa pengar från barnförsäkring pga en operation som liten. Det kommer troligen vara runt 50 000:- när A fyller 18 och får tillgång till pengarna (försäkringspengar så kan inte spärras från A längre än så men känns helt ok, inte jättemycket pengar, A är vettig nu och förhoppningsvis då också). Aär helt återställd efter operationen och den påverkar inget nu och inte heller i framtiden så pengarna behövs inte för något speciellt.
Jag vill se till att andra barnet, B, får motsvarande summa pengar. Jag har betydligt mer än så + rejäl livförsäkring och de är mina enda arvingar så inget problem egentligen men inser att om jag dör innan de är 18 så kan det bli lite orättvist, mer symboliskt men jag vill inte att det ska bli tråkigt mellan dem. Tror nog att de hade kommit överens men så länge de inte är 18 skulle det vara svårt för dem att reda ut det.
Jag har ett skrivet testamente sen tidigare, där delar de på allt (så blir det ju ändå men vill att det ska vara enskild egendom). Jag är inte sugen på att skriva ett nytt/ändra om det går att lösa på annat enklare sätt. Tänker att jag ska sätta in motsvarande summa i samma aktiefond men så det bara är B:s pengar om jag dör. Vad är det jag söker för typ av konto för detta?
Kan jag ha ett eget konto (kapitalförsäkring) med enbart B som förmånstagare?
Eller ett konto som är i B:s namn men enbart jag har tillgång till just nu, inte B (förrän B är 18). Vill inte heller att B:s pappa ska kunna se detta.
Swedbank, SEB, Avanza, Nordnet (dessa har jag nu) eller någon annan bank?
Precis detta skulle jag skriva också. Det är lite besläktat med ett fall jag stod inför där det ena barnets dopfadder valde att månadsspara en hundring som dopgåva t o m 18-årsdagen och den andres dopfadder gjorde inte detta. Skulle jag/vi föräldrar ersätta detta? Vi kände att det skulle förta gåvan på samma sätt som jag tycker att ersättningen från försäkringsbolaget ju betalats ut av en anledning.
Förstår hur du tänker. Det medicinska skedde när A var nyfödd så det finns inga minnen/påverkan av det från det tillfället. Det är även helt avslutat iom operationen, så ingen påverkan nu eller framåt heller.
Jag vill helst slippa skriva om testamentet (=slippa kostnaden) om det går att lösa på annat sätt.
Ja, det finns en anledning till utbetalningen, men det finns ingen nuvarande eller framtida påverkan, det är därför jag tänker så här. Hade behov av t.ex. anpassa boende eller bil i framtiden varit på tal, hade det varit en helt annan sak. Jag har möjlighet att kompensera utan att det egentligen påverkar arvet i stort (skulle jag dö innan de båda är 18 får de några miljoner var) så det är mer symboliskt och därför vill jag göra det.
Men jag tar till mig vad ni skriver
Är dock fortsatt nyfiken på om det är möjligt att lösa det med ett konto.
Det är sannolikt mindre risk för konflikt, om en extern “makt” har tilldelat ett av barnen pengar men inte det andra. Det externa har bestämt. Om du går in och justerar det, I all välmening, kan det anses orättvist av något av barnen.
Jag har inte hört talas om något instrument som delar ut exakt x pengar vid exakt datum y, det låter som en typ av försäkring snarare.
Jag förstår hur du tänker men jag tror att din plan kan leda till mer osämja än om du låter bli.
Det är inte orättvist att A har 50 tusen från försäkringen för en operation som A genomgick. Det är däremot orättvist att du ger 50 tusen till B men inte till A.
Ja, kapitalförsäkring. Där kan man välja förmånstagare. Kapitalförsäkringar kan kosta väldigt olika på olika banker, men jag tycker den på Avanza är bra.