Hej!
För många år sedan satte jag upp ett månadssparande (ISK) enligt Globala barnportföljen på Nordnet. När jag nu vill göra vissa ändringar går inte det pga deras byte till ny site. Istället för ändringar har jag behövt ta bort befintligt månadssparande och sedan sätta upp ett helt nytt. Detta visade sig vara krångligare än jag trodde! När jag för länge sedan satte upp det gamla månadssparande följde jag en filmad instruktion från dej @janbolmeson, som utgick från Nordnets gamla miljö. Men nu kommer jag inte ihåg hur jag ska göra alla inställningar för ett månadssparande?
Någon som kan ge en pedagogisk steg-gör-steg-guide?
Frågorna från deras sida är: "Hur vill du spara"? 1. Konto att spara på? Här kan jag välja antingen AF/ISK, vilket ska jag välja?
a. Fast belopp b. Autogiro c. Andel av tillgängligt saldo på kontot 2. Belopp? Ska jag sätta totala månadsbeloppet eller beloppet för en fond jag vill ska ingå i portföljen?
Ska månadsöverföringen från min externa bank gå till AF eller ISK?
Tack på förhand
Om du vill fortsätta med ISK (vilket oftast rekommenderas) så väljer du ISK. Jag använder “fast belopp”, dvs jag väljer en summa som dras varje månad från mitt bankkonto.
Totala månadsbeloppet. Sen väljer du hur de pengarna ska distribueras när du valt fonder.
Om du klickar på pennan i högra hörnet av din bild för att ändra ditt månadsspar så har jag detta på min skärm:
Konto att spara på: där har jag valt mitt ISK-konto på Nordnet Finaniseringskonto: där har jag valt mitt kopplade bankkonto Belopp: totala beloppet som dras varje månad
På höger sida av denna sida kan du välja vilka fonder du vill ha med, och vilken andel de ska ha av totala månadssparandet.
Jo jag har kopplat ett externt bankkonto, Swedbank, men min bild verkar inte se likadan ut som din?
Hittar varken “Konto att spara på” eller “Finansieringskonto” vad jag kan se…
Intressant. Testa att skapa ett nytt månadssparande via “Hjälp mig välja fonder (nyhet!)” som du hittar via Mina sidor → Månadsspar. Den kommer rekommendera några fonder, men du är fri att ändra detta under processen, och även senare om du klickar på pennan. När jag gör ett sparande på detta sätt så får jag välja bankkontot den ska dra pengar från.