Jag har bestämt för att börja engagera mig mer i mitt sparande och börjar inse att det finns ganska mycket som jag kan och borde göra istället för att samla pengar på ett sparkonto utan ränta. I dagsläget har jag endast ett lönekonto och ett sparkonto hos Handelsbanken som jag börjar bli väldigt less på.
Jag vill byta bank. Det jag söker är då att ha lönekonto och ett mindre sparkonto för oförutsedda utgifter någon annan stans med så låg avgift som möjligt. Dagliga utgifter etc. Tips mottages gärna.
Jag har ca 30K som jag är beredd att investera i fonder, inte alla ägg i en korg utan kanske 25% i fyra olika? Jag har nyss skapat konto hos SAVR men inte gjort något ännu. Nybörjarfråga kanske men om jag sparar i fonder kan jag då ta ut dessa pengar och använda när jag vill eller är de låsta under viss tid?
Månadssparande kommer ligga någonstans kring 4-5000 per månad som jag då antar ska överföras till ovan nämnda fonder?
Var ska jag börja? Ska jag först hitta en bättre bank eller ska jag börja med att starta igång sparandet hos SAVR och föra över pengar dit?
Tacksam för alla råd och tips. Sparandet är generellt långsiktigt, jag sparar inte till något särskilt.
Vill du göra själv, då hade jag öppnat ett konto på Avanza / Nordnet (spelar ingen roll vilken) och där valt fonder enligt samma princip som i börja spara rätt och lätt artikeln.
Angående bank, det spelar idag inte så stor roll vilken du väljer. Jag själv kör Swedbank men kan inte säga att den är bättre än andra.
För sparandet, följ Jans råd. Är du nybörjare kör på Lysa.
Gällande bank så kan jag rekommendera Skandia banken. Kanske inte det bästa appen eller interfacet, men de tar ingensom helst avgift för att sköta de normala bankärendena (om du klarar dig utan kontantuttag). Komplettera med ett betalkort från någon aktör som ej tar avgift och som gör att du kan ta ut kontanter vid nödfall (har själv klarat mig utan kontanter i ett antal år nu) Sedan har du en avgiftsfritt hanterande av dina normala bankärenden.
Komplettra sedan med någon nishbank typ SBAB för buffert så får du iallafall en liten ränta på de pengar du har för bufferten.
Skandia har även kontokredit utan grundavgift. De flesta banker tar ut en avgift på 1-2% av kreditutrymmet trots att du inte använder det. Postväxlar kostade inte heller något senast jag använde tjänsten.
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
5
Varför Avanza/Nordnet snarare än Savr om trådskaparen bara ska köpa fonder? Saknas vissa essentiella fonder hos Savr? De har ju trots allt mycket lägre avgifter.
Kan man ha Skandia utan deras kort? På hemsidan kan man bara ansöka om ”vardagspaketet” där kort ingår. Första året är kortet gratis sedan kostar det 20 kr/månad. Det är sämre än Nordea som ”bara” tar 12 kr/månad för sin internetbank.
Hej @Markus16, jag har nog inte läst vad det står på hemsidan, jag tror att jag bara loggade in med bankId och öppnade ett konto. Jag har då inte haft något kort hos Skandia under de 3-4 åren jag haft mitt lönekontot där. Jag har inte heller varit i kontakt med dem när jag öppnade kontot så det måste ha gått att bli kund direkt via webben och då utan att välja vardagspketet. Jag kunde iaf öppna ett vanligt konto, och konto med betalfunktion och konto med swish. Iofs står det att “du saknar kort” när jag loggar in. Men det får det väl göra då, för det är ju sant.