Persionssparande

Hej!
Jag är idag 30 år gammal.
Jag har precis börjat spara i fonder på Avanza, och min tanke är att kunna använda pengarna om ca 10-20 år. Men har även “Kapitalförsäkring Traditionell” i Folksam, som jag har som pensionssparande. Men det verkar som detta inte är bästa lösningen för att spara till pension då avgifterna är dyra.
Vad skulle ni rekommendera som tryggt pernsionssparande vid sidan av fonderna? Sparkonto med ränta? Pensionssparande i Swedbank? Kapitalförsäkringen i Folksam? Eller borde jag sätta in alla pengar i fonderna och både långtidsspara och pensionsspara på samma ställe?

Du har 35-40 år till pensionen om du inte tar ut pension i förtid.
Med den sparhorisonten så skulle jag köpa aktiefonder för hela slanten.

Jag har 20 år till pensionsålder och kör 100% aktier.
Låga avgifter är väldigt viktigt under sådan lång tid.

Obs, syftar endast på pensionssparandet

Vilken del av ditt sparande syftar du på?
Korttidsbuffert?
3-5 års buffert?

Förespråkar också 100% i billiga och breda indexfonder.

Förslagsvis Basportföljen eller Globala barnportföljen.

Med så lång sparhorisont har du tiden på din sida och goda odds för en finns utveckling.

När du närmar dig att börja plocka ut pengar från portföljen så sänker du risken. Lägg till några procent räntor/sparkonto och landa till slut i en ungefärlig 50/50 portfölj. Lite som AP7-såfa fungerar.

Har du läst och lyssnat på följande redan?

Börja Spara och Investera

Tack för feeback!
Sparar just nu 10-20 år:
SPP Aktiefond 80%
SEB Sverigeindexnära 15%
Spiltan Aktiefond Invenstmentbolag 5%
Skulle jag kunna öppna en del globalfond ex. Länsförsäkringar Global Indexnära" och sätta in 1000 kr på som pensionssparande? Vill helst skilja på pensionsspar och 10-20 års sparandet.

Du kan öppna olika ISK och döpa dem till vad du vill.

Inom varje ISK kan du investera som du vill baserat på syftet

Tack för feeback!
Sparar just nu 10-20 år:
SPP Aktiefond 80%
SEB Sverigeindexnära 15%
Spiltan Aktiefond Invenstmentbolag 5%
Skulle jag kunna öppna en till globalfond ex. Länsförsäkringar Global Indexnära" samt ha sparkonto/räntor och sätta in 1000 kr på som pensionssparande? Vill helst skilja på pensionsspar och 10-20 års sparandet. Eller ska jag bara sätta in allt på dom fonder jag har och ta ut lite i taget?
[/quote]

Låter som en mycket bra idé! :slight_smile:

Det går även att ha samma fond i flera ISK om du vill det. Med månadssparande i endast de ISK du vill.

Okej! Hur öppnar jag två isk konton?

Jag har inte Avanza just nu och kan inte kolla.
Men hos alla andra tjänster jag haft har det varit nästan lika enkelt som att öppna ett nytt sparkonto.

Om du klickar på “Profil” i vänsterkanten (PC, inte appen), scrollar ner till “Mina konton”, klickar, och sedan scrollar ner igen, så kan du där välja “Öppna fler konton”! Lätt som en plätt!

1 gillning