Helt okej portfölj tycker jag ändå 
För min del är det för mycket Sverige men finns inget rätt eller fel. Att portföljen är billig i avgift är däremot en viktig faktor och det har du lyckats med 
Helt okej portfölj tycker jag ändå 
För min del är det för mycket Sverige men finns inget rätt eller fel. Att portföljen är billig i avgift är däremot en viktig faktor och det har du lyckats med 
Varför inte PLUS AllaBolag Sverige istället av Nordnet Indexfond Sverige? Det är mycket bredare.
PLUS allabolag är helt klart en riktigt bra och bred fond, men Nordnets tycker jag är tillräckligt bred (ca 85 bolag) istället för t.ex. Avanza zero (30 bolag) så den innehåller redan flera medelstora bolag, dessutom är den kostnadsfri så det blev min vinnare. 
Mvh, Johan
Riktigt bra jobbat 

@JM163
Plus kostar 0.22, Nordnet är gratis. Ständig diskussion om hur mycket man bör betala för fler bolag. I detta fall 390 bolag istället för 95 bolag.
En liknande diskussion är huruvida man bör ha globala småbolag i portföljen. Fler bolag, men det kostar (eftersom Handelsbankens småbolagsfond är rätt så dyr).
Min stora portfölj bestående av 75% Aktiefonder (ungefär enligt RT basportfölj med 20% home bias), 10% Guld, 5% Långa räntor och 10% räntekonto har gått knappt -14% i år. Nu till halvårsskiftet sker återbalansering med förflyttning av 3% av portföljvärdet från guld och räntekonto till aktiefonder och långräntor. Låt nu magin ske! 
Tack! Jag känner att Småbolag är mycket mer volatilt än medel och storabolag om man tittar på sista fem år:
Nordnet Indexfond Sverige ESG: 1 år: -17,32% / 5 år: +34,86%
Handelsbanken Svenska Småbolag: 1 år: -27,43% / 5 år: +38,94%
Men jag är kanske fel, 5 år är också en ganska begransad period.
AMF äger en del av aktierna på riktigt men använder också ganska mycket minifuturer för att syntetiskt replikera internationella index.
Det måste väl finnas 1) nån slags motpartsrisk med och/eller 2) nån slags (dold) kostnad för detta arrangemang?
Sådär ja. 100% Lysa! Jag har startat flyttar från alla lekhinks-konton. Jag satt nämligen inatt (mellan blöjbyten) och tittade på mina transaktioner, när jag gått in och ur fonder och aktier, lagt till nya…
En enkel mans fondmomentum sakta nedåt.
Enstaka fullträffar, varav en riktig home run. Men generellt sett så är lekhinkarna mina en färd sakta nedåt styrd av FoMo och ”jag är minsann (typ) ingenjör, jag ska klara detta!”
Edit//
Det blev dock bättre när Avanza stängde sitt forum. 
@Lysa - Jag litar på er nu!

—
För pengarna jag sparar på uteblivna dåliga affärer så blir det en PS5 istället. 
Kommer nog ge mer glädje än dåliga affärer på börsen ![]()
Med viss reservation för hur det går för mig på FIFA ![]()
Bra val!
100% Lysa, är det då 100% aktier?

Lite förändringar har skett i målallokeringen i mina basportföljer sedan årets start:
1 januari 2022
Mellanriskhinken (70/30)
Länsförsäkringar Global Indexnära – 45,5 %
Handelsbanken Gl Småbolag – 7 %
Avanza Emerging Markets – 7 %
PLUS Allabolag Sverige Index – 10,5 %
Kontanter – 30 %
Högriskhinken (100/0)
Länsförsäkringar Global Indexnära – 65 %
Handelsbanken Gl Småbolag – 10 %
Avanza Emerging Markets – 10 %
PLUS Allabolag Sverige Index – 15 %
30 juni 2022
Mellanriskhinken (70/30) → (78/22)
Länsförsäkringar Global Indexnära – 45 %
Handelsbanken Gl Småbolag – 6,5 %
Avanza Emerging Markets – 6,5 %
PLUS Allabolag Sverige Index – 20 %
Kontanter – 22 %
Högriskhinken (100/0)
Länsförsäkringar Global Indexnära – 68 %
Handelsbanken Gl Småbolag – 5 %
Avanza Emerging Markets – 13 %
PLUS Allabolag Sverige Index – 14 %
Sen har jag en hink för Spännande spekulationer, framförallt med tyngdpunkt i Sverige (67 %), som bland annat fokuserar på småbolag, hälsovårdssektorn, ny energi/hållbarhet och småländska (industri)bolag.
Hur ofta ombalanserar du? 
Åh, med värmeböljehjärna glömde jag justera siffrorna för högriskhinken för 30 juni — om det är vad din fråga baserades på kan du se uppdateringen ovanför.
Men, för att svara på frågan:
Jag följer upp basportföljerna kvartalsvis och har som mål att bara ombalansera en gång per kalenderår.
Under våren har jag medvetet överviktat PLUS Allabolag Sverige vilket skapat snedfördelning med tanken att investera billigt i nedgången, och då har bevakningsfrekvensen ökat med risken.
Har du någon ombalanseringsrutin?
Yes, det stämmer. 100% aktier.
Kvartalsvis. Är säkert overkill men brukar passa på när jag är inne och stämmer av lite bland portföljerna.
Nu när @Lysa har en egen svensk fond och ämnet ändå berörs. Hur ofta ombalanseras det inom den svenska fonden och mellan dem globala fonderna samt svenskt/globalt?
Har under våren gjort om mina tre portföljer till en enda som har nuvarande fördelning:
65.00% Kontanter (5 olika nischbanker med ränta (sprida risk))
26.64% Guld (Xetra)
5.67% Småbolag (AMF)
2.69% Silver (WisdomTree)
Aktieportfölj:
-Cibus
-Handelsbanken
-H&M
-Intrum
-Investor
-Kindred group
-SBB
-Skanska
-Xact högutdelande
-VNV GLOBAL
Synpuntker på min portfölj, något ni skulle vilja lägga till i portföljen?