Vad är syftet och målsättningen med portföljen? Hur ser ditt övriga sparande/investerande ut?
Syftet är väl att kunna leva på utdelningarna inom 20år! (med några få tillväxtaktier för att spica till det)
Sparar även i några fonder.
Men huvudsparandet är i aktier.
Hur stor andel är XACT fonden?
Jag hade försökt ha en god andel fonder som en bas i sparandet.
Den dominerande tesen på forumet är att man som bassparande ska köra en fondrobot eller bred, billig globalfond. Aktier ska ses som en hobby för en liten andel av ens kapital.
Fokus på utdelningsaktier betraktas av många som meningslöst, utöver den psykologiska effekten då.
Med det sagt kan du säkert få synpunkter på urvalet av aktier av kunnigare forummedlemmar. Sverigefokuset är stort. Ökar risken i portföljen. Är branchspridningen av diversifieringsskäl?
Gjort om helt på Avanza som är min lekhink utöver lysa.
10% AMF Aktiefond Småbolag
10% AMF Strategifond Global
20% AuAg Silver Bullet
20% AuAg Precious Green
10% Handelsbanken Gl Hi Div Lo Vol
10% Handelsbanken Gl Småbolag
10% Storebrand Global Low Volatility
10% Storebrand Global Multifactor
Är inne på att göra en portfölj som förhoppningsvis ska slå marknaden eftersom jag ska inkludera nya AMF strategifond global 80%. Men också 20% Sverige och där tänker jag
10% Nordnet Sverige index (0.00%)
5 % AMF småbolag (SAVR 0,38%)
5% PLUS mikrobolag (Fondo 0,32%)
Sverigedelen kostar 0.175% men undrar om PLUS alla bolag är bättre eftersom den bara kostar 0,15% (Fondo) men man borde väl betta mer på mikro och småbolag om man vill försöka nå överavkastning?
Varför har du inte globala småbolag isf? ![]()
Vet inte
lite mer risk att bara ha Sverige och förhoppningsvis mer avkastning. Detta blir isåfall en portfölj från scratch. 80% av mitt totala börskapital ligger hos Lysa så det är ingen portfölj som ska gå som index utan helst lite mer men utan att riska alla mina pengar 
Tycker de e kul å laborera i mitt Google kalkylark lite så de blir för tråkigt att bara ha allt på lysa och låta tiden gå 
Halvårsavstämning, små justeringar mot hållbarhet. Och lekhinken hos Nordnet blev nedstängd. Båda ändringarna gör att jag nu sover godare om natten.
Premiepension
AP7 Såfa
Tjänstepension
Storebrand Global Solutions
Privat sparande
Lysa Hållbar 100/0
Månadssparandet till Lysa fortsätter oavsett om det är regn eller skolsken. Inget försök till tajming.
Hej! Varför AMF strategifonder global och inte Länsförsäkringar indexnära? Jag är nyfiken för att det är en ny fond.
Den använder hävstång. Och tanken är att köpa den via Fondo eller SAVR om den kommer in där för att få den lite billigare. Har aldrig använt belåning av en portfölj så det känns lite lättare att förvaltarna har en inbyggd hävstång 
Om man kan lita på Morningstar så är aktieexponeringen just nu bara 94%. Så just nu skulle jag undvika fonden.
Vore ju mer intressant om dom höll en fix hävstång på sig 15%.
Är det så? När jag kollar så har dom inte uppdaterat infon alls om den sen den blev tillgänglig
Fyra portföljer just nu.
Bra att ha-pengar
Sparhorisont 1–5 år har jag i Opti 3.
Privat pensionssparande
Avanza, 80 % Storebrand Global Plus och 20 % Storebrand Sverige Plus.
Lekhinken
Två portföljer hos Avanza.
Ädelmetaller: 2/3 Guld ETC, 1/3 Silver ETC.
Svenska aktier: två skogsbolag, två fastighetsbolag och sex investmentbolag.
Man kanske ska läsa faktabladet innan man köper en fond? Står klart och tydligt att aktieandelen kan vara 85-200%.
Lysa 100%
90/10 Bred.
Buffert fyllt med fem månadslöner.
Med lekhinken = aktier har jag gjort som Putin med GazProm. Stängt kranen helt.
Oklart när den öppnas igen.
Ökat månadssparande i Lysa.
Mailade AMF för att fiska mer info. Vi får helt enkelt vänta lite mer ![]()
Angående din fråga om vår nya fond AMF Strategifond Global. Alla våra fonders placeringar och exponeringar visar vi på vår hemsida månatligen. Eftersom strategifonden inte ännu har funnits över ett månadsskifte gör att vi inte kan visa någon information. Så det är tyvärr inte möjligt legalt att svara på din fråga. Ingen fondandelsägare får nämligen ha mer information än någon annan. Alla fondandelsägare ska behandlas lika.
Jag kan endast hänvisa till det som du redan verkar ha läst, från fondfaktabladet, att fonden placerar ”till största del… i AMF Aktiefond Global, men kan även välja andra fonder inom AMF Fonders utbud. Fonden kan även placera i derivatinstrument samt på konto i kreditinstitut”.
Intressant portfölj! Övervägde du någon gång att ha en annan fond istället för Seb asset selection eller att ha den i kombination med någon annan med likartat beteende? Lynx dynamic verkar fungera på ett liknande vis, möjligen mer volatil. Jag är nyfiken då jag funderar på att knåpa ihop en liknande portfölj.