Hur ser kopplingen mellan avgift och värde på bostadsrätt ut?

12000 kr mindre att lägga på ränta varje år. Om räntan är 5% så sjunker värdet med 12000/0,05 dvs 240.000kr.

Vet ingen empirisk forskning på rak arm. @AntonB kanske vet?

Jag tror man får jämföra månadskostnaden man får innan och efter avgiftshöjningarna för att få fram ett vettigt pris.

Jag gjorde ett liknande inlägg här om ett resonemang gällande jämförelse mellan bostadsrätt och villa

Varför är föreningens lån viktigt?

Jag har fått för mig att kostnaderna snarare än lånens storlek avgör priserna. Att köparens ekonomi går ihop kortsiktigt verkar vara det primära. Vad är det jag missar? @Yatar

Storleken på föreningens lån avgör vad du kan komma att betala i avgift. Det är en inbyggd risk.

Under lågränteperioden har avgifterna kunnat hållas relativt låga i föreningar med höga lån. Idag tvingas samma föreningar höja avgiften med 30-50% (sammanlagt under flera år) för att finansiera föreningens lån.

Här är ett exempel:
Föreställ dig att du betalat 7 miljoner för en lägenhet i en högt skuldsatt förening när räntan var låg. Du kanske då betalade 7000kr i avgift och hade ränteavgifter på 5000kr. Total boendekostnad på 12000kr.

När räntan är högre behöver föreningen omfinansiera föreningens lån och då kanske avgiften ökar med 50%, din nya avgift är nu 10500. Ränteavgifterna har också tredubblats till 15000. Total boendekostnad på 25500kr.

Den riktiga frågan för köparen är, om någon var villig att betala 12000kr för att bostadsrätten i området då, är du villig att betala 25500kr för bostadsrätten i området idag?

1 gillning

Ok. Då har jag fattat rätt. Frågan är om marknaden är jättebra på att förutse framtida ränteuppgångar och ta med det i priset? Känns som att marknaden plötsligt dök när räntan gick upp :open_mouth:

Jag tror snarare det är avgiften där och då som styr priset. Ansvarstagande köpare lägger för låga bud och får stå utanför bostadsmarknaden.

Jag undrar själv. Min ansats skulle bli att diskontera avgiften med räntan och ha ett slutvärde på bostadsrätten med ett antagande att den säljs om t.ex. 7 år alltså

Antagande 1: Räntan är 3% (eller x%)
Antagande 2: Köpa bostadsrätt kostar 3 miljoner.
Antagande 3: Avgiften är 2800 SEK i månaden.
Antagande 4: Värdet på bostadsrätten ökar med 2% om året i genomsnitt.
Antagande 5: Man säljer bostadsrätten om 8 år.

Sen tänkte jag ställa upp ovanstående i en formel och räkna ut hur det beror på ingående parametrar (antaganden). Har inte talat med en mäklare om det här men det borde jag om jag undrar riktigt.

Nuvärdesberäkning (NPV) Nuvärdesmetoden – Wikipedia är ganska matematisk men borde hjälpa en att förstå vilka parametrar påverkar vad i vilket håll. Sjunker räntan så ökar ju nuvärdet på investeringar. Det kan uppfattas som en överförenkling men det stämmer ofta trots att man inte har med krig, politik, naturkatastrofer m.m. i NPV. Den naiva tolkningen vore väl att om räntan minskar 1% och avgiften ökar 1% så kvittar det. skulle fråga en mäklare eller titta på faktiska fall (empiriskt) där avgiften ändrats.

Gammal tråd, men detta vore ju en klantig förening. En vettig förening utnyttjar perioder av låga räntor till att amortera eller kanske spara extra för kommande renoveringar.

Nu har ju många föreningar behövt höja lite (förhoppningsvis inte 50%) men det beror också på att samtidigt som räntehöjningar höjdes elpriset och vatten/avlopp o dyl rätt rejält.