Hur ska jag agera nu?

Hej!

Efter mycket funderande mm. så förde jag i dec. i förra året över en del av mina pengar till ett Lysakonto (60/40). Som i ska agera “mellanriskhink” i mitt sparande. Denna överföring uppgick till 220k och efter att man hört det skanderas “Time in market beats timing the market” så förde jag över allt på en gång, utan någon större tanke på ifall marknaden var högt värderad eller ej. Jag funderar såhär i efterhand på ifall det var ett vist beslut eller om jag skulle spridit ut insättningen på längre tid och framförallt “hur bör jag agera nu?”

Jag antar att “lagt kort ligger” är det rätta sättet att agera? Det handlar egentligen inte om att jag måste ha pengarna de närmaste åren, då jag har mer än det dubbla kvar i likvida medel utan snarare en rädsla för att man köpt in sig på “All time high” och därmed får en sämre avkastning jämt emot ifall man skulle periodiserat investeringarna på längre tid.

Hur ska jag tänka? Någon som har tips? :slight_smile:

1 gillning

Jag tänker att om du periodiserar så kommer du förr eller senare ändå att vara fullinvesterad. Då står du där med samma risk till slut ändå. Vad gör du då? Börjar sälja av lite varje månad? :wink:

Om risken du har nu får dig att sova dåligt om natten, då är det kanske ett tecken på att du har för hög risk helt enkelt. Då hjälper det inte speciellt mycket med periodisering av insättningarna (men lite grann kanske).

4 gillningar

Ja, jag tycker du har rätt i det du skriver. Jag skulle inte säga att jag ligger sömnlös över det, utan vill mest få lite fler infallsvinklar så jag inte är fullständigt ute och cyklar i mina egna funderingar. :slight_smile:

1 gillning

Försöker du time:a marknaden? Det låter som om du försöker göra det nu. Du måste jobba med dina känslor och fundera varför du har känner att du har gjort fel. Om du går tillbaka ett år. Tänk om du hade köpt precis innan dippen.I februari 2020. Då hade du mått skit, men om du inte hade agerat. Så ligger du fortfarande på plus räknat idag. Så… ingen kan förutsäga marknaden. Inte vi vanliga dödliga iaf. Du har ju hur mycket likvider som helst. Fungera hur du ska mata in de istället.

5 gillningar

Det var det jag behövde höra, tack! Landar ofta i fällan om att försöka time:a marknaden, även om jag vet att det inte är möjligt, får försöka släppa den tanken. :slight_smile:

1 gillning

Jag tror att dom flesta för tillfället ifrågasätter sin strategi med tanke på nuvarande marknadsläge. Problemet är att även om marknaden är högt värderad för tillfället, så vet vi inte hur länge det fortsätter. Det kan lika gärna fortsätta 2021 ut och mycket längre än så.

Med det sagt så är det nog bra att fundera över hur en ordentlig börsnedgång på 1-2 år hade påverkat oss. Att sprida ut det i ett sådant läge hade ändå känts dumt i min mening eftersom man ständigt ser minus på kontot men fortsätter pumpa in pengar.

Hur vet man att marknaden är högt värderad? Vad innebär det?

1 gillning

Magkänsla och media läsning :grin::+1:.

När du kan läsa “Sparekonomens 5 tips för att investera på börsen” på socialdemokratiska Aftonbladet, taxichauffören pratar om Ny Teknik-fonder, och när till och med SVT går ut med nybörjartips på börsen så vet man att den är högt värderad :rofl:

Tillägg: för den som vill marknadstime:a är det dags att gå in när du inte hört något om börsen på ett tag i media. Då har det värsta raset avtagit och den har inte hunnit stiga så mycket. Vi lär inte se många “kräftgång på börsen”-artiklar på MSM så att säga :smiley:

2 gillningar

Jag har inget emot att stega in på marknaden eller för den delen dra ner på risken efter en lång börsuppgång MEN i ditt fall tycker jag inte att du tar speciellt hög risk alls med en 60/40. Dels för att du har så mycket likvidt, dels för att du skulle kunna öka till 90/10 om det kommer en krasch.

Även om jag är en rätt försiktig general skulle jag säga att du är under-investerad annat än du också har en rejäl passiv hink med typ 90/10.

Om du ha 2X likvidt och en 60/40 enbart så ligger din aktieandel på totala kapitalet på ”låga” 20%. Så det känns inte som en aggressiv approach, snarare tvärt om :slight_smile:

3 gillningar

Stor anledning till varför jag har så stor del likvider är för att jag lagt undan till min del av en kontantinsats, som skall användas inom ett par år, har även en (onödigt stor?) buffert. Det finns även ett passivt/pensionssparande om 80k som jag sparat ihop över något års tid (100% aktiefonder samt 90/10 lysa, hälften vardera). Tanken är att fortsätta lägga in i denna del med fortsatt månadssparande. Har efter flytt från bostadsrätt till hyresrätt gjort en ganska bra vinst, som jag just nu försöker få struktur på enl. 4 hinkar.

3 gillningar

Bra jobbat! Känns som att du har bra koll på 4 hinkars :grinning::+1: