Jag behöver all hjälp jag kan få
Jag har inte så mycket sparat
Jag jobbar som undersköterska vilket innebär att jag har låg lön
Jag vill snart gå i pension(4-5 år) men till dess vill jag ha sparat ihop en rejäl slant
Jag har jobbat extra men det resulterar bara i extra skatt
vilka tips Har ni till mig
Jag antar att du är snart 60 som ditt namn antyder? Med tanke på din korta sparhorisont så tycker jag du ska spara i ett sparkonto bundet till 3 år. Angående inkomst så är extra arbete (med tanke på din lön som ligger under marginalskatt) en god idé.
Tack
Vad har du för förslag på sparkonto.
På min bank har jag nog ingen ränta på mitt sparkonto
Kan du tänka dig att dela med dig av mer information? T.ex. hur ser din förväntade pension ut enligt minpension.se samt hur ser dina utgifter ut?
Det blir jättesvårt för oss att hjälpa till på den lilla informationen som du har gett. På kort tidshorisont så finns det inte så mycket att göra.
Nja…
Vad har du för marginalskatt egentligen?
Vi gick igenom ett stålbad i samband med lockdown. Intjäningen sjönk 75%. Viktigast var att få koll på utgifterna och annullera abonnemang, byta mobiloperatör/elleverantör, jämföra försäkringar. Satte minimal budget för kläder - använde det som fanns i garderoben. Odlar mycket ätbart själv….
Med så få år så hade jag nog kört på att jobba extra, vara så sparsam det går och sen investera allt.
Jag vet att en del här tycker det känns som en lite väl stor risk för dig, men tyvärr befinner du dig i en situation där du inte har råd att unna dig låg risk. Jag hade kört på 100% aktier och inget annat. Dock inget galet som bitcoin eller liknande.
Det finns nog två saker som hade kunnat fungera för dig, typ lysa eller en utdelningsportfölj. Beroende på vad som känns som bäst för dig.
Kom ihåg att du inte har tid att ha någon lekhink eller köra några chansaktier.
Min förväntade pension är 14500 minus skatt 33%
Jag har lite undansparat. under 50000
Min hyra med el och bil till stan idag är cirka 9 till 10000 kr i månaden
Den måste jag ju försöka byta snarast men en lägenhet i stan kostar cirka 7-8000 ändå
33% här. Jobbar nästintill heltid.
De pengar jag tjänar nu behöver jag ju investera klokt Jag kan inte jobba mer än 100 % Som sagt jag är snart 60
Jag har börjat köpa aktier sedan ett år tillbaka Jag hade faktiskt plus i kassan på över 4000 kr Vilket resulterade i nästan noll för en liten tid sen.
Sparar i opti
Kom ihåg att du kan få bostadstillägg för en hög hyra, inte för en bil.
Så kommer det gå, upp och ner. Du måste nog lära dig fort att kunna acceptera att det svänger mycket från en tid till en annan.
Att få bostadstillägg betyder att man inte har tillräckligt mycket pengar
Rätta mig om jag har fel
I min värld vill jag inte leva som pensionär på bidrag
Som sagt undrar jag hur jag ska få ihop extra pengar
Hur ska jag spara. Hur ska jag investera.
Jobba extra, så mycket du kan. Din marginalskatt är låg på 33%. Så du får behålla 67% och dessutom får du mer pension inbetalt.
Budgetera och se över alla dina kostnader, spendera smart efter dina behov och önskemål.
Investera pengar du inte behöver direkt på kort sikt. Kanske avsätta lite pengar på 5-10 års sikt eller längre. Förmodar att du har tänkt leva ett tag som pensionär.
Kanske inte gå i pension riktigt lika tidigt som är möjligt och/eller trappa ner ditt arbete när du uppnåt din valda pensionsålder.
Och så lite grundavdrag på det. Ditt skattetryck är lågt, även om du jobbar extra. Så ”allt försvinner” inte i skatt.
Det bästa du kan göra nu är att:
- Jobba extra, om du orkar
- Slarva inte bort pengarna du sparat.
- Se över dina utgifter. Många har onödigt dyra abonnemang etc.
Vet inte varifrån myten om att extraarbete skulle resultera i massor mer skatt kommer ifrån. Klart det blir mer skatt i kronor och ören men inte procentuellt. Speciellt för dig som har en bra bit upp till brytpunkten.
Hur pass mycket övertid erbjuds det? Jobba så mycket du kan men tänk på hälsan.
Som andra skriver så bör du se över utgifterna, tänk långsiktigt. En förhållandevis låg hyra borde vara a och o för dig.
Jag har tydligen ställt frågan fel inser jag men vet inte hur jag raderar det här inlägget
Radera en hel tråd är lite lurigt. Tror det krävs admin för det. Ditt senaste inlägg är inte redigerat så antar du syftar på hela tråden.
Du kan ju använda samma tråd och utveckla frågan så kan vi hjälpa dig med vad det är du undrar.
Tack så mycket
Från det år du fyller 66 är skatten på pensionen snarare ca 17 procent. Skatt på arbetsinkomster är bara 8 procent efter samma ålder. En väldigt bra möjlighet är alltså om man kan jobba lite grann första tiden som pensionär. Jag förstår inte alls varför man skulle avstå från bostadstillägg, det blir ett väldigt högt pris att betala för känslan av att “inte ta emot bidrag”
Du har ett samhällsviktigt jobb som tyvärr är (relativt) lågt avlönat, men det är ju inte på något sätt ditt fel att din pension därför blir lite låg.
Bostadstillägg ska ses som en del av pensionen, inte ett bidrag.
Jag hade satsat på att hitta en billigare bostad och fortsätta månadsspara I Opti, men någon panik att jobba extra nu för att klara dig som pensionär tycker jag inte behöver känna. Bättre ekonomiskt att inte slita ut sig och kanske kunna hoppa in på lönsamma extrajobb några timmar i månaden som pensionär i så fall.
Pensionmyndigheten har mycket bra information på din hemsida och även öppna webbinarier med jämna mellanrum, kolla in det!
Jag har för mig att just sjuksköterskor som valde att jobba i Norge under en period kunde tjäna en bra bit mer för samma jobb. Men det var ett tag sen, jag vet inte hur det är nu.
Om du har lite erfarenhet finns säkert bra lön att hämta där.