Jag behöver all hjälp jag kan få
Jag har inte så mycket sparat
Jag jobbar som undersköterska vilket innebär att jag har låg lön
Jag vill snart gå i pension(4-5 år) men till dess vill jag ha sparat ihop en rejäl slant
Jag har jobbat extra men det resulterar bara i extra skatt
vilka tips Har ni till mig
Jag antar att du är snart 60 som ditt namn antyder? Med tanke på din korta sparhorisont så tycker jag du ska spara i ett sparkonto bundet till 3 år. Angående inkomst så är extra arbete (med tanke på din lön som ligger under marginalskatt) en god idé.
Tack
Vad har du för förslag på sparkonto.
På min bank har jag nog ingen ränta på mitt sparkonto
Kan du tänka dig att dela med dig av mer information? T.ex. hur ser din förväntade pension ut enligt minpension.se samt hur ser dina utgifter ut?
Det blir jättesvårt för oss att hjälpa till på den lilla informationen som du har gett. På kort tidshorisont så finns det inte så mycket att göra.
Nja…
Vad har du för marginalskatt egentligen?
Vi gick igenom ett stålbad i samband med lockdown. Intjäningen sjönk 75%. Viktigast var att få koll på utgifterna och annullera abonnemang, byta mobiloperatör/elleverantör, jämföra försäkringar. Satte minimal budget för kläder - använde det som fanns i garderoben. Odlar mycket ätbart själv….
Med så få år så hade jag nog kört på att jobba extra, vara så sparsam det går och sen investera allt.
Jag vet att en del här tycker det känns som en lite väl stor risk för dig, men tyvärr befinner du dig i en situation där du inte har råd att unna dig låg risk. Jag hade kört på 100% aktier och inget annat. Dock inget galet som bitcoin eller liknande.
Det finns nog två saker som hade kunnat fungera för dig, typ lysa eller en utdelningsportfölj. Beroende på vad som känns som bäst för dig.
Kom ihåg att du inte har tid att ha någon lekhink eller köra några chansaktier.
Min förväntade pension är 14500 minus skatt 33%
Jag har lite undansparat. under 50000