Hur ska jag göra med min tjänstepension

Jag behöver göra ett omtag på min tjänstepension och tar gärna emot tips om best practice och generellt hur jag bör tänka.

Bakgrund

Som egenföretagare satte jag för många år sedan upp en ganska snål direktpensionslösning (2000 kr/mån). Jag hade då två argument för att inte göra summan större:

1. Jag tog inte ut så hög lön vid tillfället, och föredrog att ta ut lågbeskattad lön.
  2. Jag har hög sparkvot privat, så jag ansåg att pengarna växer bättre i min privata portfölj än i en portfölj “öronmärkt” för pensionen (även om en fördel med direktpension är just flexibiliteten att medlen inte är inlåsta på samma sätt som traditionell tjänstepension).

Detta har fortgått oförändrat, och nu är det hög tid att se över situationen igen då förutsättningarna har ändrats.

Nuvarande situation

Jag driver samma verksamhet som tidigare, men tar nu ut lön upp till brytgränsen plus en halv årslön till i utdelning.
Jag har fortfarande hög sparkvot med mina privata medel.
Jag har ett betydande sparat utdelningsutrymme, så jag kan under överskådlig framtid ta ut hela vinsten som lågbeskattad utdelning.

Jag är inte alltför noggrann med att optimera lösningen ner på kronan, men föredrar att hitta en egen lösning framför att anlita tjänster från exempelvis M Matthiessen eller Söderberg & Partners.

Min redovisningskonsult rekommenderar traditionell tjänstepension eftersom det är en avdragsgill kostnad i företaget. Jag anser dock att hon inte ser helheten, och hennes styrkor ligger inom andra områden av företagsekonomi. Därför söker jag ytterligare input.

Personligen tror jag inte att det spelar så stor roll om jag skaffar tjänstepension eller bara ökar min befintliga direktpensionslösning hos Avanza, som är placerad i en globalfond.

Frågor:

1. Vad är en normal tjänstepensionsavsättning för en anställd?

2. Är mitt resonemang kring direktpension kontra tjänstepension korrekt - att det ekonomiska resultatet i slutändan blir ungefär detsamma, men att direktpension är något mer flexibel (på gott och ont)? Eller bör jag omvärdera detta?

3. Eftersom jag ändå sparar en stor del av pengarna jag tar ut som lön och utdelning, finns det skäl att öka pensionsavsättningarna avsevärt? Eller är det först när utrymmet för lågbeskattad utdelning är uttömt som det är fördelaktigt att göra så?