Hej!
Hur gör ni egna företagare med tjänstepensionen?
Var sätter ni in pengarna? Har ni traditionell försäkring?
Hej!
Hur gör ni egna företagare med tjänstepensionen?
Var sätter ni in pengarna? Har ni traditionell försäkring?
Jag har traditionell försäkring . Säkert inte alls det optimala, men enkelt.
Jag rekommenderar Nordnet eller Avanza, får en faktura månadsvis på bestämt belopp som jag kan placera fritt i aktier eller fonder. Detaljer kring försäkringar etc kan du bestämma själv.
Vill du ha råd om vad du ska göra eller undrar du bara hur andra gjort?
I det första fallet är det kanske bra med lite mer information, t.ex. aktiebolag eller enskild firma eller något annat? Vilka intäktsnivåer snackar vi om? Hur långt har du kvar till pensionen? Har du annat sparande tidigare?
Jag har via tidigare företagande satt av en hel del i vanliga tjänstepensionsförsäkringar, det mesta i fonder men en del gammalt i traditionell förvaltning. Detta via vanliga stora försäkringsbolag (Skandia, Länsförsäkringar etc) via den mäklare som firman anlitade då.
Om jag skulle börja sätta in mer igen skulle jag titta närmare på direktpension och liknande lösningar, då jag nu är i en annan situation bolagsmässigt och på en annan plats i livet. ![]()
Sparar i företaget. Så sätter inte av något alls.
Min slutsats är att tjänstepensioner är mindre lämpliga för egenföretagare. Det är det minst flexibla och skatteeffektiva alternativet. Åtminstone om man äger bolaget till 100%.
Själv sparar jag i bolaget istället. Det finns en del trådar på ämnet sedan tidigare, bl.a. den här.
En rekommendation är att fixa hängavtal mot lämpligt kollektivavtal. Då får man nämligen ITP1 och en bunte försäkringar till fantastiska priser.
Utdelning så långt de går och in på ISK.
Överblivet och sånt som inte än går att dela ut sätts in på företagets sparkonto, de som inte är tänkt att delas ut kommande år hamnar på företagets KF.
Vill bestämma själv hur och när jag vill ta ”pension”
Jag tror att den här punkten är viktig. Om man blir sjuk så vill man ha en påkopplad premiebefrielse och sjukförsäkring. Har sett att Skandia har den här typen av copy på webben. Men det skulle vara intressant vad andra har valt avseende på sjukförsäkring och premiebefrielse.