Hur ska jag tänka kring pengarna? Det känns så stort och främmande

Hejsan svejsan. Jag har i princip ingen erfarenhet av sparande och ska jag vara ärlig har jag inte jätte stort intresse av att lägga allt för mycket tid på detta. Men å andra sidan är det lite kul att pilla med ibland. Idag har jag 60 000kr placerat i i LF global index och runt 10 000 i lite aktier jag leker runt med för att se om jag kanske lär mig något av mina fina misstag.

Jag fyller snart 20 och kommer då få tillgång till kapitalförsäkringar värda 660 000kr. Tanken har varit att detta ska bli kontantinsatsen till en lägenhet men jag vet inte om jag e så sugen på att lägga allt detta på det? Känns som jag här står inför ett vägskäl där besluten jag nu fattar kommer påverka min framtid något enormt. Naturligvis finns det ett intresse av att se hur mycket jag kan få allt detta att växa till men jag vet inte hur det skulle gå till eller hur jag ska tänka för, igen, jag har knappt börjat mitt liv.

Ett av alternativen jag tänkt kring är att placera detta som jag placerat det jag redan har:
70% | Länsförsäkringar global index
15% | Avanza Emerging Markets
15% | SEB Sverige Indexnära A

Ett annat alternativ är att slänga in hela skiten på Lysa 100% aktier men där e avgiften högre?

Kanske är jag totalt inkompetent och förstår inte att det är helt galet att inte placera något alls på sparkonton med ränta?

All hjälp uppskattas verkligen för jag känner mig otroligt vilse i denna nya värld.

2 gillningar

Ska du inte använda pengarna i närtid tycker jag dina förslag var bra. Allt in på börsen och bo i hyresrätt istället. Det är väl inte hela världen. Jag hade gärna gjort det!

1 gillning

Men precis detta är hur jag tänker också men vill bolla idén innan jag fattar beslut hehe

Hur ser det ut med hyresrätter där du bor/vill bo? Isåfall kan det ju vara ett alternativ. Men att lägga det i en insats till en lägenhet är inte heller något ”dåligt” alternativ. Beror mer på vad du värderar högst. Men ska du investera dom i de fonderna du nämner så måste du ändå vara beredd på att inte ta ut dom på flera (5-10) år. Lätt att ”luras” av att det känns roligare att ha pengarna (fast i fonder) än att investera i en lgh. Men du bör vara medveten i tanken att investerade pengar inte är meningen att gå till ”nöjen” eller liknande. Det är alltid en risk att investera! :smiley:

Eftersom globalfonder är stor del usa och big-tech så är den ju inte nödvändigtvis så global som den låter, de bolagen har ju dessutom gått väldigt bra och kronan är antagligen lågt värderad även om man så klart aldrig vet. Du kommer ju att vilja köpa lägenheten i kronor, så kanske bättre att ha mer i Sverige indexfond, eventuellt lägga till Norden eller Europa.
Men alla har väl sin egen åsikt :grinning:

1 gillning

En grej om detta bara. Så här känns det, men det är inte sant. Du kommer att ta tusentals beslut och livet kommer att ge dig miljontals händelser som du inte beslutar över. Det går inte att gissa allt vad som ska ske. Men när du tar beslut som ger trista konsekvenser så kommer det fler dagar och chanser att ta nya beslut och hamna på nya och bättre spår igen.

Livet är (kanske) jättelångt och du är ung, frisk och rik. Ge inte för mycket plats åt ångesten!