Hej!
Har kört efter fyrahinkars principen ett par år och gillar upplägget. Indexfonder + bankkonto i olika förhållanden, enkelt! Brukar årligen obalansera för att förhållandena mellan dessa skall som vara som tänkt.
Nyligen behövde jag betala en större summa i restskatt och tog då dessa pengar från bufferthinken och enbart från bankkontot vilket gör att det är ganska grav slagsida i förhållandena.
Hur ska jag tänka nu? Sälja av indexfonder för att få loss penga till bankkontot eller ska jag styra om månadssparandet så att det bara går till bankkontot?
Nu är jag inget fan av hink-principen, men pengar till restskatt ska väl inte förvaras i bufferthinken tills det är dags att betala skatten - utan hållas separerade? Sälja aktier är det sista du ska göra just nu, ordna med en kredit så att du kan låna mot aktierna om det krisar och du behöver pengar.
Men du har ju bestämt storleken på bufferthinken av en anledning. Om inget ändrats så du inte behöver lika stor bufferthink hade jag byggt upp den igen med månadssparande förutsatt att du kan göra det utan att det tar för lång tid, utan att sälja fonder.