Hej!
Är en ung (90-talist), oerfaren sparare som nyligen intresserat mig för privatekonomi. Jag har lyssnat mycket på bloggen och läst på lite på Avanza. Jag har på prov börjat månadsspara långsiktigt i aktiefonder motsvarande fördelningen i barnportföljen på ett ISK-konto. Mest för att bygga en vana och förståelse för att sedan bli mer strukturerad.
Inför framtiden har jag har klurat lite på hur andra gör med ombalansering och organisation av sina konton. 4-hink-principen tilltalar mig. Min bufferthinken är i dagsläget hopbuntad i ett sparkonto med min mellanriskhink då jag står inför bostadsköp. Motsvarande mellanriskhinken kommer att gå till bostadsköpet och efter detta är min plan att bygga upp denna igen med en passande portfölj på ett ISK-konto.
Fråga 1. Hur gör ni andra i praktiken för att slippa ha en mentalbild av alla era olika fördelningar inom respektive sparhorisont? Har ni olika/flera ISK-konton eller aktiekonton på samma/olika banker för olika portföljer med kortare och längre sparhorisont?
T.ex. pensionssparandet på ett ISK-konto på Handelsbanken och husköpar-sparandet på ett ISK-konto på Avanza?
Fråga 2. Ombalansering med tanke på årets börssvängingar. Mitt mål är att ombalansera cirka 1 ggr/ år mellan och inom hinkarna (om jag inte behöver pengarna dessförinnan). Om jag har förstått allt rätt så poängteras det i bloggen upprepat med faran för känslomässiga fallgropar vid kraftiga marknadssvängningar, då man riskerar att sälja av med stor förlust i affekt. Detta vill jag förstås undvika och planerar att pilla så lite som möjligt i mina investeringar. Men hur tänker man då kring ombalansering vid ett skakigt år?
Om jag tar t.ex. mitt pensionssparande som närmsta 20 åren kommer utgöras av stor del globala index aktiefonder. Låt oss säga att den som helhet faller 10% av en börscrash om 5 år, är det då klokast att vänta ut till en stabilare marknad och behålla min planerade ombalansering 1 grr/år?
Tacksam för alla svar och tankar! ![]()