Hur ska vi tänka kring bolån vid 85 % belåningsgrad?

Hej, jag och min partner har precis köpt vår första bostad och skrev kontrakt idag. En dum fråga men är rätt så ny kring detta. Men hur ska vi resonera kring förhandlingarna med banken framöver kring bolån?
Vi ligger på 85% belåningsgrad. Har förstått att förhandlingsläget inte är det lättaste med maximal belåningsgrad men nu när räntorna börjar gå ner, ska vi fokusera mestadels på rörlig ränta? Eller dela upp lånet i både rörligt och bunden?

Jag hade valt rörligt och rådde sonen att ta det också i vintras. Sedan måste ni bedöma hur de olika alternativen påverkar er ekonomi.

Det ni inte ska göra är att dela upp på olika lånetider eftersom det gör er förhandlingssituation sämre när det kortaste lånet löper ut. Då sitter ni i bankens knä och får svårt att flytta till annan bank.

3 gillningar

Tack för infon. Väldigt bra tips på vad vi inte ska göra. För jag har läst om detta förut men minns inte hur man skulle tänka så tack! Detta ska vi komma ihåg :slight_smile:

1 gillning

Ingenting konstigt med 85% belåningsgrad, och inget som påverkar förhandlingsläget skulle jag säga, såvida vi inte även är maxbelånade sett till er inkomst. Visst får man en bättre ränta runt 50% belåningsgrad allt annat lika, men det är mycket mer än belåningsgraden som påverkar.

Jag har haft lika bra ränta som vissa här inne med lägre belåningsgrad. Tror hellre det ligger i personen bakom lånen, snitt är till för medel svensson.

1 gillning

Tack för infon. Låter ju hoppfullt :slight_smile:

Räntesättning beror i princip på två saker. Belåningsgrad och Kvar att leva på kalkyl (KALP). Enligt min erfarenhet spelar en belåningsgrad mindre roll när man kommit ner under 75 procent.

Skall ni ränteförhandla och har en bra KALP, fokusera på den.

Tack för infon :slight_smile: