Det beror på hur gammal du är och hur mkt du behöver till annat.
jag har alltid siktat på att ligga kvar runt 30% i belåning.
Trots att jag kan betala av lånet på vår BR. (värd runt 11 miljoner)
Eftersom den ökat mkt i värde så lånade vi upp ytterligare en miljon så att det är runt 30% igen. Vi är runt 50-55 och behöver inte jobba så mkt. Ser ingen anledning att ha 0 i lån egentligen, dels pga ränteavdragen som är förmånliga, dels för att inflation äter lån.
Sen har vi pengar “bredvid” om något händer så att man kan lösa det ändå när man vill.
Vi har en hel del placerat i ränta faktiskt just nu och med en riktigt bra bolåneränta så blir spreaden minimal.
Problemet också OM vi skulle betala av hela lånet på 3 miljoner är att om vi skulle vilja ta tillbaka lånet så blir det problem. Bankerna lånar inte gärna ut till folk i min ålder som inte har feta löner. Man måste ju uppfylla deras krav på återbetalningsförmåga.
De är olika hur folk värdesätter hur mycke lån man ska ha… De bästa är att tänka vilket man själv känner sig tryggast i…
Jag själv har alltid sätt de optimala att vara skuldfri…
Häftigt läge! En viktigt gräns är ju 50%. Om du har belåningsgrad på max 50% så är det ju inget amorteringskrav, vilket gör att du får många olika handlingsmöjligheter i din ekonomi (inklusive frivillig amortering som en handlingsmöjlighet såklart).
Tänk också på att om du förväntar dig andra större utgifter i en nära framtid (barn kanske, eller långa resor), så är det bra att ha lite cash kvar som inte är bundet i bostaden.
Belåningsgrad är ett konstigt mått inom privatekonomi. Jag hade kollat på skuldkvoten istället. En värdeökning på bostaden ger dig inte bättre budget även om belåningsgraden sjunker.