Topplån eller inte?

Har köpt en nyproducerad bostadsrätt och funderar på hur vi ska resonera kring belåningsgrad med tanke på att börsen tippas vara svagare framöver än vad den vart de senaste åren (även om det givetvis bara är prognoser). De pengar som inte används till kontantinsats ligger i indexfonder på ISK-konto.
Är det bäst att belåna 75% eller 80%? (Utgår ifrån 2% amorteringskrav från banken på lån över 70% även om det är nyproducerat)

Scenario 1:
Värde bostad: 2 060 000kr
Kontantinsats: ca 400 000kr
Lån: ca 1 660 000kr
Ränta (rörlig, enligt SBAB): 1,64%

Scenario 2:
Värde bostad: 2 060 000kr
Kontantinsats: ca 520 000kr
Lån: ca 1 540 000kr
Ränta (rörlig, enligt SBAB): 1,42%

Tacksam för input :)!

Har inte deras privatlån en egen räntesats? Eftersom det inte får vara inbakat i bolånet.

Begreppet topplån var länge sedan jag hörde… Tror inte det används längre. Skulle även försöka tänka bort huruvida börsen är högt värderad eller inte (det kan man inte veta i förväg). Men du kan räkna såhär för att ha något att ta ställning till:

Skillnaden i kontantinsats ger en högre ränta på HELA lånet.
Scenario 1 ger en årsränta på 27 224:- (1,64% * 1 660 000)
Scenario 2 ger en årstänta på 21 868:- (1,42% * 1 540 000)

Du sparar alltså 5356:- per år i ränta genom att höja kontantinsatsen 120 000:- Det motsvarar en ränta på 4,46% på de 120 000:- du ökar din kontantinsats med. (5 356:-/120 000:-=4.46%)

4.46% är ju lägre än man brukar säga att börsen avkastar långsiktigt. Men eftersom det är en säker avkastning hade jag kört på det alla dagar i veckan.

3 gillningar

Besparingen blir förvisso något mindre när man tar ränteavdraget i åtanke. Samt att både 1,64% och 1,42% ränta är rätt högt beroende på bindningstiden för lånet med ovanstående belåning.

Du ska kunna hitta bättre ränta än så även med 80% belåning @ceca

2 gillningar

De flesta banker accepterar inte att man tar ett privatlån för att delfinansiera ens kontantinsats. Däremot har SBAB gjort det lite till deras grej, där man kan jämföra skillnaden i sin låneansökan.

Hursom, testade fylla i lite snabbt och fick dessa räntesiffror
Bolån: 1,59 % (3 mån)
Privatlån: 3,9 %
(“Räntan baseras på dagens aktuella ränta. Räntan som man slutligen får sätts på utbetalningsdagen”)

Men nu pratar vi de sista 15% där man inte får ha bostaden som säkerhet öht.? Då blir det ju blancolån. Det är inte det TS ska använda sig av.

Men det jag menade var att just begreppet topplån inte används längre, då produkten blev irrelevant när kontantinsatskravet infördes.

Jag tolkade det bara som att Cecilia slentrianmässigt, eller av okunskap, kallade privatlånet för topplån.

För SBAB har inget topplån bara privatlån/blancolån (kärt barn har många namn).

Använde begreppet topplån eftersom det var det begrepp som en av bankerna jag varit i kontakt, använde. Tror det var Swedbank. Men hursom, handlar om jag ska belåna 75% eller 80%. Ska absolut inte ta något privat/blanco-lån.

Jaha, frågan gäller endast om du ska ha 75 % belåningsgrad eller 80 %?

Varför är inte 85 % ett alternativ?

Rätt liten skillnad på de två, oftast här brukar alternativen vara typ 50 % eller 85 %.

Personligen hade jag lånat 85 % men definitivt jagat bättre ränta.