Vi har köpt en villa i Uppsala. Vår nuvarande bank är Länsförsäkringar bank. Då jag själv jobbar på bank (IT-sidan) är jag väl medveten om hur processer fungerar när det är daggs att förhandla bolån. Min bank erbjuder inte bolån. Enligt standard strategin kollade jag med 3 andra banker för att få erbjudande för bolånet på villan.
Billigast blev Skandia banken med en ränta på 1.23% om vi la en del av vår tjänstepension hos dem. Detta är den ränta alla får om man söker hos dem med bundet ett år.
Nästa steg är då att gå till sin befintliga bank (i vårt fall Länsförsäkringar). De tog 2 dagar och återkom med:
vi får 1,1 procent i ränta (obunden) fördelat på:
75% av lånet som bottenlån och 10% som topplån. Båda har 1,1%.
Jag reagerade då på varför man gör en differentiering av detta då de har samma ränta. Det betyder då att topplånet kan/borde kunna få annan ränta än bottenlånet. I vårt fall är ju detta ett lån på dryga 700 000 kronor. Jag frågade flera tillfällen varför de hade denna uppdelning och viktigare NÄR blir det olika ränta på de två lånen. NÄR går topplånet upp mer än bottenlånet. Han menade på att det inte är något som händer. Han kollade och har svarat inne i portalen att detta hände senast 2014. Jag fick också villkorsbilagan och jag kan inte se något i den som gör att topplånet skulle kunna sticka iväg.
Trotts detta blir jag ju osäker på om jag vill ha detta då risken finns ju att topplånet sticker iväg så det blir dyrare än att ta en bank där topplån inte existerar.
Någon som har erfarenhet av LF Bank och har varit med om detta? Någon som känner någon annan bank som fortfarande har topplån?
Bara för att du tar lån i en viss bank nu behöver du ju inte ha kvar lånen i samma bank för all framtid. Alla som har stora lån bör med några års mellanrum jämföra om det kan löna sig att flytta lånen till en annan bank. Om LF någon gång i framtiden skull höja räntan på topplånet (eller på båda delarna) är det ju bara att se sig om efter en annan bank som vid det tillfället har bättre villkor.
Jag har också samma erfarenhet av Länsförsäkringar, blev erbjuden topplån på den lilla bit som översteg 75%, med en lite högre ränta som dock inte påverkade helheten egentligen.
Personligen så blev jag lite sur, yttrade nästan orden ”OK, boomer”… Meddelade vederbörande att jag skiter i om ni kallar det topplån eller bottenlån, ge mig ett ränteförslag för den totala räntan istället. Hela situationen har gett mig en rätt dålig bild av Länsförsäkringar. Vilken seriös bank sysslar med topplån 2021?
Utan att veta killgissar jag lite att eftersom LF är medlemsägt så har man andra incitament än storbanker och dessa kan påverka regelverk och lånegrader. Man har väl bedömt att marknaden är övervärderad och bestämt att man lägger sig på 75% av lånet som max för “normalt” bolån.
Låter som en rimlig teori. Länsförsäkringar Bank försöker inte vara uppstickaren på bolånemarknaden som pressar räntorna helt enkelt. Om någon vill köpa konceptet med en ockerränta på de övre 10% som “toppenlån” så tackar och tar de emot
Men det vore intressant att få det officiellt förklarat varför de kör just med begreppet “topplån” fortfarande.
Historiskt sett fram till runt senaste sekelskiftet var bottenlånen upp till 75 procent av belåningsvärdet. Resterande del var topplån. Bottenlån till 85 procent är alltså ett relativt modernt påfund.
När bankerna refinansierar sig på kapitalmarknaderna får de betydligt bättre upplåning upp till 75 procent. Så vem vet, om några år är vi kanske tillbaka på den nivån?
I vilket fall som helst brukar en kund som lånar 75 procent i stället för 85 procent få bättre villkor. I praktiken blir ju därför de sista 10 procenten dyrare.
Jag och min fru har haft bolån hos Länsförsäkringar i många år. När vi hade en del som var mer än 85% så var det ett topplån med lite högre ränta än bottenlånet. Totalt sett har det varit en bra affär för de har gett oss bra ränta och bra villkor för försäkringar. Att vi har en personlig bankkvinna på vårt lokala kontor har varit ett plus. Hon känner oss och när vi utökade lånet för att göra en tillbyggnad var det en enkel process.
Nu har vi ett lån på strax under 70 % av husets värde med räntan bunden på ett år till 1,05 %. Förutom försäkringar så har jag även min tjänstepension hos dem.
Jag uppfattar Länsförsäkringar som ett välskött företag och de har inte haft några skandaler vad jag minns.
Jag har Länsförsäkringar bank för mitt bolån. Jag hade egentligen lånelöfte med en annan bank men när jag köpte lägenheten via Länsförsäkringars mäklarfirman erbjöd de en lägre ränta. Det lät ju bra tyckte jag men de sa ingenting om topplånet som var en hel procent dyrare förrän det kom till att jag skulle skriva på kontraktet.
Jag blev riktigt förbannad och om mitt emotionella jag hade bestämt hade jag gått tillbaka till mitt andra lånelöfte. Dock så var Länsförsäkringar ändå billigare då mitt topplån inte är på så mycket pengar så jag gick ändå igenom med affären. Vidare var bankmannen som jag hade kontakt med helt inkompetent och slarvade med hela boköpsprocessen.
Jag gillar verkligen inte idén med topplån och jag är inte nöjd med Länsförsäkringar som bank. Mest pga just den bankman en som jag var i kontakt med, men även när jag har frågor som jag behöver ha svar på så tar det väldigt lång tid.
När bindningstiden är över kommer jag att gå till en annan bank.
Topplåneräntan har varit ganska stabil för min del i typ två år nu. Men med det sagt så vet man ju inte hur det blir i framtiden vilket är det jag inte gillar med konceptet av ett topplån.