Bolån - topplån/privatlån

Hej!

Jag och min fru köpte ett radhus för 4 år sedan. Vi betalade 15% och lånade resten. Jag kikade lite på mina lån idag och fick lite funderingar.

Vi har “Bolån” samt en del som ligger som “Privatlån”. Privatlånet är det vi amorterar på idag. Bolånedelen är på 75% och resten är då privatlånet.

Är det vanligt att man gör såhär idag? Är inte “topplån” borta och allt borde vara inbakat i bolånet då vi bara lånade 85%? Privatlånet har ju ganska hög ränta jämfört med bolånet så det hade ju varit bra att slippa det…

Lånet är hos LF.

Kan privatlånet vara för något annat? :thinking:

Nej det är inte något annat. Och det har nu gått upp till hutlösa 10% ränta!?

Jag ska ringa banken och se vad dom säger om det men ville veta först om det här är normalt…

Både jag (37, IT 64k) och min fru (35, lärare 40k) har stabila jobb med bra inkomster.

Om det inte går att lösa så blir det att snabb-amortera bort skiten!

Vanligt hos LF förr. Kontakta dem och be dem slå ihop nu.

Fyfan, snudd på ohederligt.

Men jag har för mig att det är flera som skrivit liknande trådar kring just LF. Att de har någon speciell modell. Sök i forumet!

Lycka till

Hm det kanske bara är deras UI som är förvirrande… Läser jag vår senaste AVI så står det 4,8% vilket är samma som vi har på vår rörliga del på bolånet.

Jag får ringa och fråga.

2 gillningar

Det låter som det lättaste.

Men annars ja, begreppet “topplån” finns väl inte längre. Men vissa erbjuder privatlån för de sista 15% som inte får använda bostaden som säkerhet (det sk. bolånetaket).

Rekommenderas varmt.
I övrigt undrar jag hur det är möjligt att både ansöka om och sen gå runt och betala bolånet i fyra år, fyrtioåtta månader, utan att drabbas av den här funderingen lite tidigare?:wink:

1 gillning

Haha ja… jag skyller på sömnbrist under småbarnsåren :wink:

Nä men nu har jag fått det förklarat för mig och minnet kommer tillbaka lite…

LF var typ sist i världen med att ta bort “topplån”. Så när vi tog lånet var det alltså 75% max “vanligt” bolån och resten “topplån” som då är ett privatlån. Nu har även LF tagit bort detta så det läggs inte upp på detta sättet idag.

MEN vi fick en ränterabatt så räntan på vårt topplån har legat som ett vanligt rörligt bolån. Nu har precis den ränterabatten då gått ut så därför skuttar räntan upp som fan. Vi har alltså inte haft denna ränta förrän precis nu! :slight_smile:

Det jag kan göra är att se om jag kan baka in det i det vanliga bolånet nu, alt. försöka få tillbaka ränterabatten. Vi har dock flyttat till en annan stad så jag behöver ringa LF i GBG då vi tog lånet när vi bodde där. LF hanterar tydligen separat vid sina lokala kontor och jag pratade med kontoret vi tillhör idag.

Det som är lite segt är ju att dom kan kräva en omvärdering då, och som bostadsmarknaden har studsat upp och ner här så kan man ju bara hoppas att det blir utrymme kvar att baka in det… Men det borde det bli!

2 gillningar