Hur skatta för valutaväxling på Revolut?

Jag överväger att flytta buffertkontot till Revoluts sparkonto för USD som ger 3-4% i ränta. Om jag har allt i kronor så har jag ju tagit en valutarisk. Istället vill jag äga hela höstacken genom att ha flera valutor. Under det senaste åren så har min buffert i kronor tappat mycket i värde utan att räntan har kompenserat för det.

Frågan blir bara hur jag skattar för det. När kronan har fallit och jag växlar tillbaka från dollar så har jag ju fler kronor än innan. Hur beskattas den inflationen?

Litauen är ju med i EU och CRS. När och hur rapporteras vinsterna till svenska skatteverket? Är vinsterna förifyllda?

Vinst/förlust på valuta ska tas upp i deklaration, gäller för alla valutarelaterade vinster/förluster förutom resevaluta. Se t.ex Beskattning av tillgång mot ersättning i utländsk valuta | Rättslig vägledning | Skatteverket

Notera att den s.k kontantprincipen gäller, så om en ränta betalas i EUR ett visst datum på ditt EUR-konto, så ses det som att du den dagen växlade/fick denna inkomst till SEK för att därefter köpa EUR igen till den dagens kurs (om du inte faktiskt växlade den till SEK). Med många utbetalningar och insättningar blir det ett rejält trassel att hålla reda på vad inköpskursen faktiskt är.

Ajdå, vad krångligt de har gjort det! Jag hoppades att det skulle vara lätt att göra rätt.

Hur stor buffert har du egentligen? Behöver den vara så stor? Jag tror att de flesta egentligen klarar sig på en rätt liten buffert, och då är det ett mindre problem att den kostar lite och att man äger valuta.

Jag mäter inte mina tillgångar i SEK, så då innebär ju varje SEK-placering en valutarisk, men jag har ändå min buffert helt i SEK, för att det är smidigt, men ser till att den inte blir större än jag tror mig behöva.

1 gillning

Om det inte är galet mkt pengar skulle jag räkna det som resevaluta

Jag har bytt jobb och lönemodell till rörlig lön. Hittills har jag haft runt en halv månadslön i buffert. Jag har även ett kreditkort med en månadslöns kreditutrymme.

Det blir ett glapp mellan lönerna när jag byter lönemodell, från lön i förskott till lön i efterskott. Jag klarar det, men jag är missnöjd med att bränna igenom bufferten så snabbt. Med den rörliga lönen så kommer det kunna hända igen.

Därför är tanken att lägga hela sparkvoten det här året på att bygga upp bufferten till minst två månadslöner.

Dessutom hatar jag inflationen och att riksbanken pajar kronans värde gentemot de andra valutorna. Räntan på kontot i Sverige täcker inte ens inflationen.

Om det vore runt 100 000 kr?

Det handlar det ju uppenbarligen inte om här, då resevaluta är “Valuta som är avsedd för den skattskyldiges personliga levnadskostnader under tillfällig vistelse utomland”.

I ditt fall handlar det bara om du ska orka hålla på med det, eller bara skita i det och om du i en osannolik situation får en revision av dina valutavinster/förluster och då kanske åker på ett skattetillägg på 40%. Högst sannolikt flukturerar valutakursen så på en del insättningar har du förluster och på en del vinster, och i slutändan handlar det inte om så många kronor.