Hur skulle ni optimera en liten Avanza-portfölj bredvid ett Lysa-sparande?

Hej!

Jag har mitt ”större” sparande på Lysa som består av:

Globalfond (Lysa Global Equity Broad C) – tung vikt på tech (Nvidia, Microsoft, Apple, Amazon, m.fl.) och övriga ~1 390 aktier globalt.

Svensk fond (Lysa Sweden Equity Broad B) – stora svenska bolag som Investor, Atlas Copco, Volvo, SEB, Sandvik, Ericsson, m.fl.

Utöver detta har jag ett litet konto på Avanza med:

• Mahvie Minerals

• NYAB (fundering på att sälja)

• Elliptic Laboratories (fundering på att sälja)

• Novo Nordisk

• Archer Aviation (fundering på att sälja)

• AUAG Gold Rush (köporder)

• Swedbank Robur Healthcare (köporder)

• Avanza Global (fundering på att byta/ta bort)

Jag undrar hur ni skulle tänka om:

1. Skippa Avanza Global helt och bara behålla healthcarefond för att komplettera Lysa?

2. Hur mycket vikt skulle ni ge små spekulativa bolag och råvaror på ett litet konto som detta, utan att det blir överriskigt?

Tacksam för era tankar

Överriskat är ju svårtolkat. För det beror på vad du menar med risk: Sanolikhet att förlora alla pengar eller volatilitet. På vad du tänker köpa i potten: Är det lotteriköp i hopp om storvinst eller en diversifierad strategi. Och på hur mycket volatilitet du tål.

Och vad vill du optimera för? Låg volatilitet, chans till en raket, chans till att långsamt slå index, kul aktieletande. Vad är syftet med potten?

Min optimering skulle va just att följa en strikt investeringsstrategi. Själv skulle jag inte ha något alls utanför en genomtänkt diversifierad strategi. Men så har jag alla mina pengar i den potten. Och du verkar mer vilja ha en liten spekulationshink.

Ett sätt att se på det är att räkna med att spekulationshinken går plus minus noll över tid och så tänker man hur mycket man är beredd att förlora mot index per år och så tar man den procenten av totalen. Sen går man troligen inte noll så hela iden är ju bara att hitta på en förklaring till nåt ologiskt.

1 gillning

Så om jag har förstått dig rätt, skulle din optimering för min portfölj innebära att jag tar bort de spekulativa småbolagen, Avanza Global och kanske råvaror, och istället bara behåller healthcare-fonderna på Avanza som komplement till Lysa-portföljen. Resten av Lysa-portföljen skulle vara basen i min strategi. Stämmer det?

Nej. Jag jag vet inte hur jag skulle optimera din portfölj för det framgår inte vad du vill optimera för. Vad är målet med optimeringen?

Yes, jag var otydlig i mitt inlägg, svårt att ge feedback då. Ska försöka klargöra:

• Denna portfölj är rätt liten just nu och ska komplettera mitt Lysa-sparande, inte ersätta det.

• Jag vill främst ha exponering mot hälso- och sjukvård. Men kan gå med småbolag och råvaror, som en “lekpott” för att testa idéer och ha lite chans på högre avkastning.

• Jag vill begränsa risken så att den inte påverkar hela min portfölj för mycket, men är okej med att värdet kan hoppa upp och ner på kort sikt.

Utifrån detta och om möjligt, vad skulle vara en rimlig fördelning och vilka aktier/fonder kan behållas eller tas bort?

Då skulle jag väl säga att Avanza global är ett bra ställe att ha pengar på. Men lite samma sak som Lysa. Så fokusera denna på healtcare och kul spekularioner då. Men gör den så liten att den har liten inverkan. Och diversifiera med flera olika företag och brancher för att minska volatiliteten. Och vill du minska risken för att någon enskilld aktie blir värdelös så köp bara företag som tjänar pengar. Ingen garanti såklart, men större chans att den överlever än något som lovar att bli lönsamt nån gång i framtiden.

Vad gäller specifika fonder och aktier vill jag inte rekommendera något alls. Där får vi alla göra vår egen research och bestämma vad vi tycker är lagom chans mot risk.

Tack för input, uppskattar det! Om jag skulle bygga min Avanza-pott hade det kunna se ut så här:

– 60-65% healthcare (Swedbank Robur Healthcare + ev. Novo Nordisk som jag redan har)

– 30% råvaror (AUAG Gold Rush)

– 5-10% spekulation (småbolag)

Ja det är ju det fina med en liten lärohink eller vad man vill kalla den. Att den kan se ut precis hur man vill. För de mesta pengarna är ändå inte där.

Så det är helt upp till ditt eget intresse vad du stoppar där.

1 gillning