Hur skyddar man en gammal mamma från att bli lurad?

Har precis räddat min gamla mamma (snart 76 år) från att hamna i stora ekonomiska problem (betalningsanmärkning, kronofogden, etc). Hon har en god ekonomi, det är inte det, men jag upplever att hon är lite naiv i dessa tider och lätt blir lurad. Hon köper något och förstår inte att hon har köpt ett abonnemang på en produkt, och att nästa sändning med grejer (kosttillskott eller vad det nu är) kommer att kosta multum. Hon skulle ha Netflix gratis och såg inte att det man lovade var att köpa någon svindyr mjukvarulicens (som började kosta först månad 2). Sedan bytte hon till dyrare bredband och TV då det ringde en trevlig försäljare.

Jag har redan sagt att “du får naturligtvis köpa och göra vad du vill för dina pengar, men köp inga abonnemang utan att prata med mig eller min syster först”. Jag har sagt att “aldrig köpa något via telefon eller försäljare som knackar på”. Men jag är tveksam om det kommer räcka.

Hon är klar i huvudet, så det är inte aktuellt med omyndigförklaring eller något sådant, och hon har ju full rätt till sin egen ekonomiska frihet. Men då det strular så kan hon inte lösa det själv längre, och jag vill inte att hon hamnar i rejäla problem. Det är redan många tusenlappar som hamnat i soptunnan som det är, men framför allt så handlar det om att jag vill kunna känna att hon ska slippa bli lurad och jag ska slippa rycka ut stup i kvarten framöver.

Jag har bank-id till hennes internetbank, men jag tror hon redan betalar “normala” räkningar som man ska. Det är inte det som är problemet.

Har ni några tips? Vad kan man göra?

Stort tack

1 gillning

Inte lätt.

Men jag matar på hela tiden att föräldrarna inte får köpa eller ingå avtal per telefon. Säger att de ska säga “inte intresserad” och lägga på.

Sen har de inte sina nummer upplagda på hitta.se eller Eniro etc.
Därefter har jag nixat deras nummer.

3 gillningar

Kan tillägga att jag “äger” deras mobilabonnemang och streaming tjänster.
Jag betalar för allt ur egen ficka och de vet att de inte ska skaffa andra abonnemang då jag är “ansvarig” för alla deras abonnemang (förutom internet då den ingår i BRF:n)

2 gillningar

Fråga om hon går med på att du sköter bankid åt henne, och om hon vill köpa nåt så säger hon till dig istället för att hon skall göra det själv.

Jag har hennes eget bank-id, men hon har det själv också. Vill inte att jag ska köpa allt åt henne, hon blir för begränsad och jag blir för belastad, särskilt som hon klarar det bra själv nio gånger av tio.

Vår mor gör inga affärer utan att kolla med nån av barnen numera, hon tycker de är skönt att kunna “skylla” på oss när försäljare ringer, så hon brukar hänvisa dem till mig.

Vi berättade om hur bedragare går till väga och visade lite info och sen kom hon själv på att de var bra att kolla med oss, så sitt ner och prata med dem.

4 gillningar

Tror inte man får hantera någon annans bankid egentligen, var ett inslag om det i vintras i Plånboken I P1.

Svårt läge men jag skulle nog börjat med att lägga till telefonnumrrt i nix, ta bort från Eniro och Ratsit till att börja med.

Telefonförsäljning:
https://nixtelefon.org/

Register som lämnar ut dina uppgifter för reklam:
https://www.statenspersonadressregister.se/master/start/

Bilreklam (obs, tror inte man får t ex reklam när besiktningen närmar sig och dylikt):

Lite allmänt hur man tar bort sig från olika tjänster:

4 gillningar