Har precis räddat min gamla mamma (snart 76 år) från att hamna i stora ekonomiska problem (betalningsanmärkning, kronofogden, etc). Hon har en god ekonomi, det är inte det, men jag upplever att hon är lite naiv i dessa tider och lätt blir lurad. Hon köper något och förstår inte att hon har köpt ett abonnemang på en produkt, och att nästa sändning med grejer (kosttillskott eller vad det nu är) kommer att kosta multum. Hon skulle ha Netflix gratis och såg inte att det man lovade var att köpa någon svindyr mjukvarulicens (som började kosta först månad 2). Sedan bytte hon till dyrare bredband och TV då det ringde en trevlig försäljare.
Jag har redan sagt att “du får naturligtvis köpa och göra vad du vill för dina pengar, men köp inga abonnemang utan att prata med mig eller min syster först”. Jag har sagt att “aldrig köpa något via telefon eller försäljare som knackar på”. Men jag är tveksam om det kommer räcka.
Hon är klar i huvudet, så det är inte aktuellt med omyndigförklaring eller något sådant, och hon har ju full rätt till sin egen ekonomiska frihet. Men då det strular så kan hon inte lösa det själv längre, och jag vill inte att hon hamnar i rejäla problem. Det är redan många tusenlappar som hamnat i soptunnan som det är, men framför allt så handlar det om att jag vill kunna känna att hon ska slippa bli lurad och jag ska slippa rycka ut stup i kvarten framöver.
Jag har bank-id till hennes internetbank, men jag tror hon redan betalar “normala” räkningar som man ska. Det är inte det som är problemet.
Kan tillägga att jag “äger” deras mobilabonnemang och streaming tjänster.
Jag betalar för allt ur egen ficka och de vet att de inte ska skaffa andra abonnemang då jag är “ansvarig” för alla deras abonnemang (förutom internet då den ingår i BRF:n)
Jag har hennes eget bank-id, men hon har det själv också. Vill inte att jag ska köpa allt åt henne, hon blir för begränsad och jag blir för belastad, särskilt som hon klarar det bra själv nio gånger av tio.
Vår mor gör inga affärer utan att kolla med nån av barnen numera, hon tycker de är skönt att kunna “skylla” på oss när försäljare ringer, så hon brukar hänvisa dem till mig.
Vi berättade om hur bedragare går till väga och visade lite info och sen kom hon själv på att de var bra att kolla med oss, så sitt ner och prata med dem.