Vi ska nu sälja vår bostad för att sedan flytta till hyresrätt. Detta så vi vet hur mycket pengar vi har så vi sen kan köpa direkt när det dyker upp intressant villa.
Var ska vi lägga dessa pengarna? Det kan ta ett år innan vi hittar något men vi hoppas ju såklart på så kort tid som möjlgt.
På bankkonto när det är så kort tid. Dela upp det så ni har max 950000 kr per bank (på grund av den statliga insättningsgarantin). Hitta banker som ger ränta men ändå har fria uttag, och kolla noga att banken har statlig insättningsgaranti. Till exempel Coop Medmera och Komplett Bank.
Jag och min sambo är i exakt samma situation, vi sålde vår lägenhet i våras och har nu flyttat in i en hyresrätt i väntan på att rätt hus ska dyka upp på Hemnet. Huvudanledningen till att vi gjorde såhär vad dock att vi flyttade till en ny stad, skulle vi varit kvar i samma stad vet jag inte om det hade varit värt besväret att flytta in i en hyresrätt mellan bostadsrätt och hus. Hur osäkra är ni på värderingen på er bostadsrätt och hur stora marginaler har i huskalkylen? Är huset ni letar efter väldigt unikt eller är rotationen på det ni letar efter ändå ganska hög? Det är ganska mycket jobb och även en del kostnader förknippade med att flytta en extra gång bara “för säkerhets skull” så har ni möjlighet skulle jag ta mig en funderare på om det verkligen är värt det.