Hej!
Jag sparar i dag till flera olika sparmål och vill strukturera mitt sparande på ett tydligt och långsiktigt hållbart sätt.
Idag sparar jag i fonder och har olika sparkonton med ränta. Jag har ett mellankonto med ränta där jag har en summa pengar som dras varje månad till mina sparmål men samtidigt kommer det in pengar till mellankonton från min lön.
Jag har vill dela upp sparandet i separata ISK-konton för olika mål, till exempel ett sparande för långsiktig sparande (5år+) och ett för kort-mellanlång sparande (3-5år), eftersom jag vill undvika att blanda ihop tidshorisont och risknivå. Målet är att få en tydlig uppdelning mellan sparmålen
Samtidigt vill jag förstå hur jag bör tänka kring fondval och eventuell överlappning mellan fonder, särskilt när jag kombinerar globala indexfonder, aktiefond, och investmentbolagsfonder samt räntefonder och vill köpa aktier?
Mina fonder i dag är:
Spiltan Räntefond Sverige
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Global Index
Länsförsäkringar Europa Index
De aktier jag är intresserad av är bland annat AuAg Gold Rush A**,** eller annat motsvarande inom guld, Lagercrantz B och ev Axfood.
Även om jag har sparat i fonder i några år så är jag fortfarande relativt ny kring investeringsvärlden och har såldes många frågor att ställa er erfarna investerare.
Min frågeställning är därför:
Hur ska man praktiskt investera? Engångssumma fördelas direkt eller i etapper?
Hur bör man strukturera sparande i flera ISK utifrån olika sparmål?
Hur många fonder är rimligt per ISK för att få god riskspridning utan onödig överlappning?
Hur bör man tänka kring aktier vs fonder i olika sparmål? Är det onödigt att ha fondaktie om man ska investera i “rena” aktier?
Tack för på hand,
Chas