Hur spara till olika sparmål?

Hej!

Jag sparar i dag till flera olika sparmål och vill strukturera mitt sparande på ett tydligt och långsiktigt hållbart sätt.

Idag sparar jag i fonder och har olika sparkonton med ränta. Jag har ett mellankonto med ränta där jag har en summa pengar som dras varje månad till mina sparmål men samtidigt kommer det in pengar till mellankonton från min lön.

Jag har vill dela upp sparandet i separata ISK-konton för olika mål, till exempel ett sparande för långsiktig sparande (5år+) och ett för kort-mellanlång sparande (3-5år), eftersom jag vill undvika att blanda ihop tidshorisont och risknivå. Målet är att få en tydlig uppdelning mellan sparmålen

Samtidigt vill jag förstå hur jag bör tänka kring fondval och eventuell överlappning mellan fonder, särskilt när jag kombinerar globala indexfonder, aktiefond, och investmentbolagsfonder samt räntefonder och vill köpa aktier?

Mina fonder i dag är:

Spiltan Räntefond Sverige

Spiltan Globalfond Investmentbolag

Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Länsförsäkringar Global Index

Länsförsäkringar Europa Index

De aktier jag är intresserad av är bland annat AuAg Gold Rush A**,** eller annat motsvarande inom guld, Lagercrantz B och ev Axfood.

Även om jag har sparat i fonder i några år så är jag fortfarande relativt ny kring investeringsvärlden och har såldes många frågor att ställa er erfarna investerare.

Min frågeställning är därför:

Hur ska man praktiskt investera? Engångssumma fördelas direkt eller i etapper?

Hur bör man strukturera sparande i flera ISK utifrån olika sparmål?

Hur många fonder är rimligt per ISK för att få god riskspridning utan onödig överlappning?

Hur bör man tänka kring aktier vs fonder i olika sparmål? Är det onödigt att ha fondaktie om man ska investera i “rena” aktier?

Tack för på hand,

Chas

Har ingen kompetens att besvara dina val av aktier och fonder men det har ju globalfonder så det bör ju räcka.

Gällande detta med olika sparmål. Jag har aldrig fått det behovet. Det är ju dina pengar oavsett. Jag skulle bara fokusera på att spara så mycket som möjligt och inte sätta etiketter på de olika målen. I varje givet köp får du ju fundera på om du tycker det är värt utifrån vart du vill med ditt sparande och vilka andra köp som planerar. Vill du göra en resa eller renovering och har utrymme för det så behöver du ju inte invänta att just det kontot ska komma upp i en viss summa. Alternativt kan du ju sätta lite sparmål på en Excelfil och sedan spara på i ett stort konto.

En kommentar är att 3-5år är ganska kort tid att ha pengar på börsen. Pengar du avser använda inom den tidsramen kan vara lämpligare att ha på ett sparkonto (och självklart inte ISK).

1 fond på en ISK kan vara rätt om det tex är en billig global index. Inte helt enkelt att lyckas bättre än just den setupen över tid.

Du bör grubbla på vad du vill med ditt sparande. Det finns lite olika sätt att skaffa löpande cashflow om det är viktigt eller fonder som minskar risk över tid när man närmar sig uttag. Hängde inte riktigt med på ditt resonemang om sparhorisonter och olika ISK, kan det vara synpunkter på hur din bank visar dina innehav?

Att investera i enskilda aktier sker långsiktig då skaffar man sig kunskap om deras mål pch försöker förstå hur deras affär ser ut om kanske 10år. Anledningen är att man inte kan kortsiktigt förutse aktierörelser baserat på bolagets resultat.

Vill du jobba med trading (kortsiktig aktiehandel) så är det helt andra parametrar som gäller. Inget jag själv behärskar.