axr
29 April 2024 22:51
4
Jag tycker det här är ett bra sätt att bedöma sitt sparande och investerade kapital:
Nivåer för en sund hushållsekonomi (högre nummer = sundare):
Betala månadskostnader med sin lön, periodisera större/oregelbundna inköp med lån som man betalar av i efterhand.
Betala månadskostnader med sin lön, periodisera större/oregelbundna inköp genom att spara in dem i förväg.
Betala månadskostnader med sin lön. Låta allt som blir över gå in i långsiktiga investeringar, betala större inköp enbart med genomsnittliga årsavkastningen från investeringarna.
Ekonomisk frihet. Låt ALLA inkomster…
Mha olika simuleringar så kan man också titta framåt på vart ens sparande och investerande kommer leda. Man kan då experimentera med olika nivåer och bestämma sig för en nivå som passar en:
4%-regeln är en rätt bra tumregel för att räkna på ens ekonomiska oberoende, men för att få lite mer trygghet om man kommer klara sig behöver man göra lite mer jobb. En populär metod i pensionsrådgivningsbranchen är MonteCarlo-simuleringar där man kan få en uppskattning över om pengarna kommer räcka fram till och genom hela pensionen.
Det kan vara lite meckigt att förstå hur man kan göra detta själv, dock, så jag har satt upp en exempel-simulering för er som vill prova. Sidan jag länkar till ko…
4 gillningar