Nog för att genomsnittsförmögenheten lär vara större för rikatillsammans-medlemmar än för genomsnittssvensken, men att alla åldersgrupperskulle ha minst en person med en förmögenhet på över 100 miljoner känns tämligen onsannolikt?
Men om man äger t ex 50% av ett företag som i sin tur äger tio miljoner borde man väl i ärlighetens namn kunna räkna fram hur stor del av de slantarna som är ens egna när skatten är betald?
Samma sak med bostäderna. De har ju ett värde minus lån delat på ägarna. Detta är ju vad TS efterfrågade.
Jo absolut, jag tycker bara inte att det framgår med tydlighet i TS hur han vill att man tänker. Blir också lite lurigt med skatten och hur man ska räkna där. Bostäderna likaså. Just nu här det inte att sälja hus där vi har bostäder, marknaden har stannat av totalt. Är värdet då 0 kr?
Men jag får kanske bara acceptera att vi har ovanligt komplicerad ekonomi…
Min så kallade förmögenhet är typ 50.000 kr som ligger på mitt bank konto…
Sen att man äger flera fastigheter, företag som har maskiner, flertal bilar, flera motorcyklar samt pengar utlånde å inga skulder… Alla saker samt fastigheter har inge värde som man vet med säkerhet utan de vet man bara när de finns en köpare å ett överenskommet pris…
Den allmänna pensionen kommer att betalas ut, det finns ett regelverk för det. Om det så att det skulle göras om så har vi trots allt en miniminivå med garantipension, äldreförsörjningstöd, bostadstillägg och inkomstpensionstillägg.
Ang. tjänstepensionen så är det ett avtal mellan arbetsgivaren och den anställde. Staten kan ändra på uttagsregler, beskattning och liknande, men att det inte är värt något känns lite väl hårt.
Man kan givetvis se det på olika sätt, men som jag ser på min egen inkomstpension (nu är det lite annorlunda eftersom den inte är svensk), så ser jag den som framtida inkomst. Precis som jag inte räknar med annan eventuell inkomst i min nuvarande netto förmögenhet, så räknar jag inte heller med den.
Intressant! För jag ser det precis tvärtom. Som redan intjänad inkomst. Jag räknar ju självklart inte med kommande intjäning till pension, men de millar som syns på minPension räknar jag med i min privata balansräkning.
Att [hitills] intjänad pension inte presenteras som en absolut summa här, utan €/månad, kanske bidrar till känslan av att det är en framtida inkomst, och inte ett kapital man har sparat in.
Jag menar absolut inte att pensionskapitalet inte är värt något. Tvärt om. För många utgör det förstås en majoritet av ens framtida förväntade inkomster. Det är dock definitionen av pensionskapital som en tillgång som åtminstone jag personligen anser är något problematisk. En tillgång är i mina ögon någonting man själv äger och har förfoganderätt över och således har möjlighet att exempelvis sälja av vid behov. Vare sig den allmänna pensionen eller tjänstepensionen tas ju upp som en tillgång i ett dödsbo? Således äger du ju de facto inte dessa tillgångar i strikt juridisk mening då de tillfaller någon annan än dig själv och ditt dödsbo vid dödsfall (förutsatt att inte efterlevandeskydd finns tecknat för premiepensionen och/eller tjänstepensionen, förstås). Så eventuellt att pensionskapital med efterlevandeskydd rimligen bör klassas som en tillgång i ens egen balansräkning, men det gör ju inkluderandet av pensionskapital än mer komplext och problematiskt att ta med i beräkningen. Jag hävdar som sagt inte att jag har rätt här, bara att inkluderandet av pensionskapital i sin balansräkning är långt ifrån oproblematiskt.
På minPension presenteras intjänad pension i en absolut summa. Du hittar summan under menyn Intjänad pension.
Nej, det är klart att de inte gör då den allmänna pensionen saknar återbetalningsskydd och tjänstepension ägs av arbetsgivaren, vi är bara försäkringstagare. Tjänstepensioner utan återbetalningsskydd upphör när man dör och de med återbetalningsskydd utbetalas till förmånstagaren - så inga av dem kommer att komma med i dödsboförteckningen. Tittar vi rent bokföringsmässigt så skulle pensionen bokas som en tillgång i balansräkningen då det är en långsiktig fordran på en annan part.
Vi får helt enkelt vara överens om vi tycker olika.
Japp, så får det bli Förstår som sagt fullt ut om man väljer att se detta som en tillgång.
Ja, jag börjar sakta att inse att det här med att beräkna nettoförmögenhet är betydligt mer problematiskt än jag föreställde mig när jag drog igång denna tråd. Givetvis hade det varit bra att precisera definitionen ytterligare inledningsvis. Inser dock nu i efterhand att jag är ganska clueless när det kommer till hur denna definition borde utformas för att alla ska vara överens och resultatet samtidigt ska kännas relevant för alla läsare
Det är väl också ganska vanligt att aktier eller optioner kopplade till investeringsprogram för anställda är belagda med begränsningar av förfoganderätten. Åtminstone för mig påverkas svaret betydligt av hur sådana värdepapper ska värderas (jag valde en gissning av marknadsvärde vid fri försäljning).
Det kanske beror lite på vad för restriktioner de är belagda med, men jag räknar i alla fall inte med “ovestade” (svenskt ord för det?) RSUer till mitt kapital.
Ja, jag börjar som sagt att inse att beräkning av nettoförmögenhet är långt ifrån så enkelt och självklart som jag föreställde mig initialt Mycket till följd av att jag själv har en väldigt enkel ekonomi på många sätt och vis.
Men det är väl inte så konstigt att vi utgår från hur vi själva har det och tänker att de flesta har det på liknande sätt? Man får se det som att man lär sig och växer när man får höra att andra har det annorlunda.
Jag går ofta på niten där jag tror att mitt sätt är det bästa bara för att det fungerar så bra för mig. Sedan inser jag att det är det bästa för mig pga diverse omständigheter som egentligen är ganska speciella. Om de där omständigheterna inte finns kanske mitt sätt är rätt kasst och därför är det ett dåligt råd till någon annan att göra som jag gör.
Vi brukar för övrigt varje månad räkna på våra privata tillgångar minus privata skulder för att se hur det förändras. Det var roligt när vi kom till punkten där våra tillgångar översteg våra lån. Vi räknar inte med övervärde i hus, pension eller pengar i företagen. Bara de privata som finns i kontanter och på börsen.