Hur stor är utdelningen på Lysas underliggande innehav?

Hej något som jag letat febrilt efter är information om hur stor utdelningen är på lysas underliggande innehav är det någon som vet vart jag kan hitta mer information om det?

1 gillning

Ping @Lysa

Du får gärna säga något mer @Indexmannen ? Jag hänger inte riktigt med på frågan? :wink:

LYSA är ju egentligen bara en samling indexfonder, indexfonder får utdelning från de underliggande bolagen och den ökar värdet på innehavet. Det är inget som betalas ut, dvs. lysa är en ackumulerande lösning inte en utdelande / distribuerande.

Historiskt har väl snittet legar på runt 1-2% på årsbasis (SP500).

1 gillning

Min tanke är även att när jag helt ska leva på mina aktier att ej köra 4% procentsregeln utan enbart ta ut utdelningarna i mina fonder, vilket blir i runda slängar som du säger runt 2% i en global indexfond men vore intressant o kunna se mer detaljerad info om den exakta utdelningen. :slight_smile:

Hänger inte riktigt med på hur det är relevant? Men jag kanske missar något… :thinking:

Tänker att man ändå tar ut ett fast belopp per månad (LYSA har en funktion för det).

Korslänkning:

Jag vill aldrig ta ut mer än vad de underliggande innehaven i mina fonder har delat ut helt enkelt (se det som att jag ser mina fonder som utdelningsmaskiner där jag ej rör vinsttillväxten utan enbart utdelningarna aktierna delar ut)

Ex äger jag avanza zero där de underliggande innehaven delar ut cirka 3,4 procent det är vad jag max tar ut från fonden varje år då vid uttag från fonden går utdelningarna ner eller upp kommande år så justerar jag mina uttag efter det då.

Kanske detta låter konstigt att jag frångår från 4 procentsregeln och visst detta kanske är mest en “mental” bit men jag gillar att helt enkelt kunna göra en skarp överblick över vad jag äger och vad de underliggande innehaven i fonden delar ut totalt är en grej jag gärna vill kunna ha uppsyn över :slight_smile:

2 gillningar

Problemet med det är att du inte tar hänsyn till inflation. Alltså “skyddar” du inte kapitalet ändå.

1 gillning

Ok, då fattar jag. Då hade jag kollat så här:

• Hos LYSA ligger ca 50% i USA, då hade jag använt SP500 utdelningssiffra på årsbasis

• Hos LYSA ligger ca 20% i Sverige och då hade jag använt SIXRX utdelning på årsbasis och

Då har ud ungefär 70% av portföljen, resterande hade jag snittat dem mellan.

2 gillningar

Se sista raden. Källa: JP Morgan

Här är den historiska

2 gillningar

Sverige antar jag du menar? :slight_smile:

1 gillning

Tack för bra svar från alla har fått lite mer klarhet nu om detta :slight_smile:

Vore det inte enklare att helt enkelt investera i en utdelande fond i stället, typ VWRL?

2 gillningar

Vwce är väl en hyffsat jämförelse.
Låg på 2,29% i senaste siffrorna hos morningstar:

Förstår dock inte din tanke dock, förväntad real avkastning är väl ett mer intressant nyckeltal?

3 gillningar