Hur stor buffert bör jag ha?

Hej! Jag är i mitten av 20-års åldern och har börjat intressera mig lite kring privatekonomi, då jag är ekonomiskt analfabet som min mor brukar kalla det, sedan många år.

Jag försöker alltså ta tag i mina utgifter och börja tänka på investering/sparande. Har läst lite om buffertar och dylikt, där finns det många förslag. Vissa påstår en månadslön andra mer eller mindre beroende på din nuvarande situation.

Jag bor med min sambo och vi delar hushållets kostnader, jag är väl försäkrad (näst intill överförsäkrad) både privat och på jobbet. Är fast anställd och tjänar 30 000kr per månad i en bransch med låg konkurrens och gott om relativt välbetalda jobb. Så risken för att jag skulle gå arbetslös längre än några veckor är relativt låg. Jag äger inte heller någon bil, och vi har inga barn att ta hand om.

Hur stor buffert skulle det kunna rekommenderas att jag har?

50 000 i Akelius, 40 000 i ett räntekonto med insättningsgaranti, totalt 90 000. En rekommendation är att även ha ett hushållskonto gemensamt med sambon för oförutsedda utgifter i hemmet + renoveringar osv.

Så skulle jag gjort. Tror man ska hålla sig ifrån storbankernas nollräntrkonto

Jag tycker att 90 000kr låter väldigt mycket för ovanståendes situation, skulle nog hellre räcka med 50 000kr tillsammans för att kunna täcka upp oförutsedda utgifter.

Sedan om man vill renovera eller liknande får detta bli på ett eget sparande som du säger.

En sak som ofta kan bestämma hur mycket pengar man bör ha i en buffert är just ens boendesituation, bor ni i lägenhet, bostadsrätt eller villa?
Detta förändrar summan på bufferten ganska mycket skulle jag säga.

Att ha all buffert på någon annan bank som kan ta en dag att få ut kanske inte är optimalt, bufferten är oftast något du vill ha tillgång till direkt för att kunna täcka kostnader, jag skulle iaf ha haft minst halva bufferten direkt tillgängligt på den banken du har kortet hos.