Har tre olika konton där vi periodiserar kostnader för renovering, bilinköp och semester. Utöver detta har vi en buffert som täcker en månads utgifter.
Tycker det skapar en känsla av trygghet att veta att pengarna har ett syfte. Har inte upplevt att det känns som att vi har för mycket pengar på sidlinjen.
Känner spontant att det du beskriver inte är en buffert. För mig.
Du har planerbara utgifter så som underhåll på hus/bil eller semester. Dessa bör man ha en plan för och lägga ett sparande för. Sen kan detta vara på räntekonto eller på börsen beroende på hur fast tiden för utgiften är. Samt hur riskavert man är.
Sedan har du en buffert för oförutsedda utgifter. Dessa är skada/reparation på bilen. Eller så är det arbetalöshet. På huset en trasig Värmepanna eller behov av hantverkare vid läcka eller dylikt.
För mig i hus så känner jag att 150k i buffert räcker. Skulle det behövas mer så säljer jag fonder, eller tar från lyx sparandet(semesterkassan)
Inköp av en ny säng, bil, vitvaror, takbyte, semester till fjällen eller vad det nu kan vara som jag vill ha.
Dessa saker vet jag om och det sparar jag till för att kunna betala.
Alternativt så kan man på många ställen få 12/24mnd räntefritt i samband med inköp, då tar jag det och kombinerar med rea. Jag har gjort så med både säng och vitvaror då kag iår och tidigare försökt matcha inköpen mot t.ex BF rean och även haft tur med finans erbjudande hos vissa av aktörerna.
Men sedan har jag inte en super slimmad budget, jag räknar med luft och extra utrymme att föra över pengarna till mina målsparande i slutet på månaden, och detta är fallet 9 av 12 månader. Det gör att jag når målen tidigare än beräknat oftast. Skulle jag gjort tvärt om så skulle jag behöva nalla lite på mina spar under de 3-4 månaderna när vi har extra utgifter(sommar och vinter med semestrar firanden/födelsedagar)
Så plannera din ekonomi med luft och skilj på saker som är förutsägbara och oförutsägbara. Så kommer du slippa stress i slutet på vissa månader eller när du skall ha ut en större summa på något som du gör för att du vill, inte för att du måste.
Sparkvot, kreditkort och portföljbelåning.
I den ordningen.