Hur stort tjänstepensionskapital har ni som är kring 40?

423K här, 37 år.

Betalades in när jag var ca 23-28 och har prioriterat annat mindre bundet sparande sen dess. TJP:n verkar tack vare ränta-på-ränta ligga i ok nivå med snitten i graferna ändå.

Åh nej, den osynliga kraften, som tvingar mig att läsa och delta i andras frågeställning är för stark, jag dras in utan att kunna välja själv. :joy::kissing_heart:

On topic, runt 500 k om jag inte minns fel. 33 år.

3 gillningar

Är i segmentet 55-60

2 gillningar

De va en gammal 40 åring :wink:

1 gillning

Imponerande!

Ser ut som att du har ca 2/3 tjänstepension och 1/3 allmän pension (den gråa delen). Tjänstepension 14.703.292 kr, så allmän pension bör då vara hälften av det, ca 7.5 MSEK.

Måste bara fråga hur det är det möjligt att få ihop 7.5 MSEK i allmän pension innan 35 års ålder? :astonished: Finns ju tak på inbetalningarna, som är 18,5% av pensionsgrundande lön (max 51.208 kr/mån för 2024), så det hjälper inte att tjäna mer än det.

9 gillningar

Otroliga summor här. Tycker ändå jag knegat på rätt bra men pluggat några år och är bara 33 men trots lön över medel ett tag har jag bara ca 250 k. Insättningarna är dock klart högre senaste åren så lär bli mycket pengar med ränta på ränta framöver förhoppningsvis. Utöver nettolön är det lite kul att räkna på hur mycket arbetsgivaren sätter av i tjänstepension till mina indexfonder varje månad.

2 gillningar

Jag är strax över 40 år och har jobbat med lön runt median och deltid under småbarnsåren. Min samlade TJP ligger på cirka 540 000 kr.

2 gillningar

Tack! Inte så svårt, genom “Inspect” och “Edit as HTML” kan jag öka på mitt sparande lite som jag vill.
Blev orolig att mina 14.7MM SEK kanske inte skulle räcka till, så jag förbättrade min TJP ytterligare.
image

Mitt tidigare (likaså detta inlägg) gjordes lite på skoj, belyser lite också farorna med anonyma internetforum där man jämför sig.
Ser ibland i trådarna här att balansen blir lite off, därefter börjar andra trådar poppa-up gällande stressen över “ligga efter” rent ekonomiskt…

Men lite off-topic.

Mvh,

25 gillningar

Ajajaj, mycket statlig skatt där pga brytis. :rofl:

1 gillning

Fyller 40 om några månader. Jobbat heltid sedan jag var 21, men det var inte förens jag var 25 som jag fick tjänstepension (kollektivavtal inom IF metall på den tiden).

Har varit föräldraledig två gånger under dessa år, men jag vill minnas att premier betalas in ändå till viss del.

De sista två åren har jag fått upp lönen ganska bra, och det märks stor skillnad på premien för tjp. 2021 var det knappt 30 000kr och för 2023 landar det på ca 95 000kr enligt Collectum.

3 gillningar

44år tror jag man är uppe i nu :slight_smile:
Har inte haft så bra TJP i mina yngre år, men bättrat sig de senaste åren.

Jobbat sen jag var 21. Är 41 nu, har ca 450 tkr i tjänstepension. Har under ett antal år arbetat deltid.

1 gillning

Här kan ni se siffror på andra sidan spektrumet. Är 42 år. Det betalades inte in något under 9-10år + pluggade i 5 år så ungefär 15 år utan inbetalningar.

4 gillningar

Snälla, berätta mer om framtiden. Vilka aktier ska jag köpa?

1 gillning

När jag var 42år, för ca 10år sen, hade jag ca 1,1mkr i TJP.

36 år gammal.

Allmän pension: 1’366’000kr
Tjänstepension: 1’405’000kr

Löneväxlar en del så har månatlig avsättning till tjänstepensionen på 12tkr/mån hos Avanza så jag sköter fördelningen själv

38 år gammal 259000 i tjänstepension.

2 gillningar

38 år, har haft tjänstepension sen jag började jobba som 23-åring.

1 gillning

Älskar den tråden som sätter ett realt perspektiv på allt.
Nästan lite skrämmande hur lite kapital som sparas av hushållen.

39år och tjänstepensionen har kommit upp till 405000, jobbat sedan 18års åldern.

2 gillningar