Hur tänka budget eftersom flytt från kreditkort?

Hej igen forumet.
Jag håller på att göra en årlig översikt av min ekonomi och har några funderingar kring hur jag bäst hanterar utgifter för varierande kostnader som t.ex. livsmedel och restaurangbesök.

Min plan har varit att sluta använda kreditkort för vardagsköp och istället gå över till ett betalkort hos Lunar. Jag tänkte föra över en fast summa varje månad från mitt lönekonto för att ha bättre kontroll över mina utgifter och därefter ställa in specifika budgetar i Lunar-appen. Ett eventuellt hinder är att jag alltid tagit fram en ungefärlig prognos utifrån en faktura från t.ex. Coop där jag handlat alla livsmedel på kredit. Hur ska jag tänka när jag flyttat en summa och därefter använder den löpande istället?

Ett alternativ är att använda CarPay, där jag också kan föra över pengar månatligen men då får jag inte samma möjlighet att låta mina barn få varsitt kort hos t.ex. Lunar. En fördel jag ser hos dom är att jag kan blockera vissa typer av köp och även ställa in budgetar åt dom, vilket jag ser som en stor fördel just nu.

Alla tips och tankar kring detta tas tacksamt emot!

Skillnaden är att du för över bankmedlen i förskott istället för i efterskott. Det är alltså sämre likviditet och du behöver hitta en månadsbudget med extra pengar första månaden. Då betalar du av kreditkortsräkningen samtidigt som du fyller på debetkortet. Resten av månaderna så blir det som vanligt, förutom “sista månaden” då du till skillnaden från med kreditkort är skuldfri.

I din årsbudget kan du räkna det som om du betalar matutgifterna och shoppingen för 13 månader det här året, trots att allt annat bara ska räknas på tolv månader.

Ok och att jag flyttar, låt oss säga 5000kr, från lönekontot till mitt Lunar-konto, ska bara ses som en överföring, inte en utgift?

Nu blir det tekniskt. Utgiften uppstår egentligen bara samtidigt som du köper piggelinen i affären, oavsett om det är kreditkort eller debetkort.
Utbetalningen är när du tar dina slantar och betalar för utgiften. Med kreditkort så sker det typiskt 25-55 dagar efter köpet.
Men med ett debitkort från Lunar så betalar du köpet direkt med pengarna på ditt konto.
Att bara föra över pengar mellan konton är ingen utgift.

1 gillning

Jag har mitt betalkort kopplat till mitt lönekonto. Jag lägger alla automatiska överföringar och betalningar två dagar efter att lönen landat. Sedan gör jag en manuell överföring till sparkontot och lämnar den summa jag har att röra mig med under månaden på mitt lönekonto.
Tycker inte att det behöver vara svårare än så.

6 gillningar

Det är ju också ett alternativ. Det enklaste faktiskt. Tack!

Jag hade kreditkort i nästan 10 år innan jag bestämde mig för att överge det och bara köra på debitkort istället.

Det jag gjorde var att fasa ut kreditkortet under flera månader just med tanke på att det skulle bli en stor lucka i ekonomin när krediten alltid är släpande. Under tre månader handlade jag mindre på kreditkortet och mer på debitkortet för att den slutliga kreditfakturan skulle kunna avbetalas på det vanliga debitkontot utan att ekonomin fick sig en smäll.

Nu har jag mitt checkkonto på banken där alla in- och utgifter rör sig. Till checkkontot är både löneinsättningar, betalkort och Swish kopplad. På checkkontot låter jag x kr ligga kvar varje månad. När räkningar är betalda överför jag manuellt resten till sparkonton, på Avanza på mitt fall.

Jag tycker det här fungerar väldigt bra. Jag saknar inte kreditkorten överhuvudtaget. Jag känner att jag har mer kontroll över vad jag handlar, även fast jag hade kontroll med krediten också, tack vare manuell bokföring i Excel, men nu blir det lättare att räkna på utgifter som inte är släpande.

Sedan jag avslutade mina krediter har jag några gånger funderat på om det var rätt beslut att överge bonusar och cash backs, men det jag kommit fram till varje gång är att jag handlade såpass lite att de bonusarna och cash backsen jag tjänade in oftast var såpass låga att det inte genererade mer än ett par hundralappar per år. Varför skulle jag besvära mig själv för ett par hundralappar per år? Då var det inte längre värt krediten. Det skulle kunna vara skillnad på om man var en stor familj eller en storspenderare med höga utgifter som kunde samla tusentals kronor i bonus och cash backs varje år, men på de utgiftsnivåerna var jag inte och kommer nog aldrig hamna heller.

2 gillningar