Frågar för en vän då jag verkligen inte har koll på vad som är bäst…
Min vän driver en ridskola. Hen arrenderar idag anläggningen.
Själva ridskolan ligger idag som AB (tidigare enskild firma, men AB vid årskiftet)
Hur ska man tänka om det blir möjligt att köpa anläggningen?
Är det bästa att köpa den privat och hyra ut till ridskolan eller är det bättre att sätta upp ytterligare ett AB som har anläggning?
Det blir relativt mycket pengar och jag tänker att det kanske är lurigt att köpa privat om något händer… ett AB kan väl gå i konkurs tänker jag så kanske bättre att ha som AB?
Som ni ser så mottages råd med tacksamhet.
Banken känns inte så intresserad av rådgivning i nuläget så det blir ev att hyra någon för konsultation några timmar eventuellt…
Jordförvärvslagen sätter tyvärr generellt stopp för att äga jordbruksmark i aktiebolag.
Investeringen blir därför kanske svårare för att köpa privat (om du har byggt upp tillgångar i av) men å andra sidan kan ridskolan betala ett högt men marknadsmässigt arrende till ägaren.
Ja förstod att det kanske blir svårt köpa som företag.
Hmm nej tyvärr finns inga pengar hos den som driver ridskolan.
Själva verksamheten går med ok överskott så räntekostnader täcks men är ju svårt att få lån som privatperson utan kapital
Arrende kan vara en bra lösning, särskilt om det ingår bostad i gården. Det kan vara ett lågt arrende i början som höjs successivt när arrendatorn tjänar mer. Det tjänar även jordägaren på.