Jag har en skogsfastighet från vilken jag regelbundet får intäkter i form av arrenden. Just nu driver jag denna näringsverksamhet i form av en enskild firma, men ser fördelar i att byta till aktiebolag. Som jag har förstått kan jag inte överlåta skogsfastigheten till ett aktiebolag, men finns det ändå möjlighet att ta in alla intäkter i form av arrenden (och kostnader) i ett aktiebolag? Hur gör jag isåfall det?
Jag har även funderingar på att bygga stugor på min fastighet och sedan sälja alternativt hyra ut. Skulle jag kunna driva denna verksamhet i ett aktiebolag eller måste det ske som enskild firma iom att jag äger skogsfastigheten?
Rent teoretiskt kan väl ett AB arrendera mark av en enskild skogsägare, men då måste det ske till marknadsmässigt värde. I ditt fall skulle arrendet alltså hamna i den enskilda firmans kassa ändå, till slut.
Under årens lopp har jag sett hur många aktiebolag som helst som bedriver näringsverksamhet vad gäller mjölk eller spannmål. Jag har däremot aldrig någonsin sett något aktiebolag som jobbat med skog.
I vissa fall har fastighetsägare som bedrivit spannmåls- och mjölkproduktion även haft skog. Denna delen har de alltid redovisat som enskild näringsverksamhet. Detta tyder på att använda ett aktiebolag för skogen inte verkar helt lyckat.
Surt om du ligger över brytpunkten för statlig skatt och/eller pensionsgrundande inkomst. Annars fungerar enskild firma lika bra eller bättre. Vad gäller reavinst så får du 27 procent reavinstskatt, vilket väl ändå inte är så farligt. Ja, t o m 22 procent om tomten är för permanent boende.
Anledningen till att det är svårt att överlåta en lantbruks/skogsfastighet till ett AB är Jordförvärvslagen, för juridisk person krävs förvärvstillstånd vilket är svårt att få. Det är också sällan det lönar sig, eftersom det finns skattefördelar med att äga som fysisk person.
Som @Nestor skriver så är det vanligt att man har ett driftbolag för jordbruksverksamheten som arrenderar från den enskilda firman, så gör jag. Det du kanske kan göra är att ha ett AB som sköter din fastighet och tar betalt av din enskilda firma för det, och på så sätt flytta över vinsten av fastigheten dit, men tveksamt om det i sig ger någon skattefördel.