Investera i bostag/mark

Tjena

Har ett par funderingar angående investeringar i AB.
Det är så att jag timmerman och skulle vilja köpa lite skog för att kunna förädla och bruka skogen själv.

Så ena frågan är: Vad är det för fördelar kontra nackdelar med att äga skog via bolag eller privat, om materialet i skogen är menat för företaget dvs?

Den andra frågan: Är väldigt intresserad av att bygga på marken, stycka av och bygga hus för uthyrning. Hur är det med uthyrning av bostadshus som AB? Några fallgropar eller så man bör tänka på.

Det jag mest tänker på är att kunna investera i något som kan generera en “passiv” inkomst.
Inga stora pengar såklart, men många bäckar små som man säger. Samtidigt ett kul projekt.

Om vi tar markfrågan först; att köpa skog som AB begränsar utbudet (eftersom du bara får köpa av andra AB) och höjer troligtvis prislappen (eftersom du konkurrerar med andra bolag). Fördelen är att träden i skogen är bolgets och kan användas utan begränsning.

Men även om du köper skogen privat är du tvungen att driva det inom ramen för en enskild firma, så det finns alla möjligheter att dra av moms, köpa utrustning etc. Du kan dessutom ha blandad verksamhet i samma enskilda firma, så även då går det säkert att bruka skogen som råvaruförråd (så länge den förädlade råvaran i form av timmerhus beskattas lagenligt).

Vilken bolagsform driver du timmerjobbet i? :slight_smile:

Den största fallgropen jag känner till för AB som hyr ut enstaka hus är att skatteverket gärna beskattar dig som ägare för möjligheten att nyttja t.ex ett fritidshus (och inte själva nyttjandet).

1 gillning