Ska man äga skog i ett AB?

Om man är passiv skogsbrukare, dvs någon avverkning ibland och lite eget arbete, finns det någon anledning/fördel att driva detta som aktiebolag istället för enskild firma?

Du får knappast förvärvstillstånd för att köpa en skogsfastighet via aktiebolag. I ett extremt undantagsfall kanske det skulle vara intressant med ett AB om du redan äger fastigheten. Kom ihåg att du tappar möjligheten till skogsavdrag och insättning på skogskonto. Avsättning till periodiseringsfond får dessutom ske med 30 procent av vinsten vilket är högre än i ett AB. Kontakta en bra redovisningskonsult.

3 gillningar

Som @Nestor är inne på finns inga egentliga ekonomiska fördelar för dig som skogsbrukare. Dessutom begränsas antalet möjliga skogsfastigheter starkt eftersom du bara får köpa av andra aktiebolag. Min erfarenhet är att såna fastigheter blir mycket dyrare.

3 gillningar

Tack för bra svar!

Jag har inte tänkt köpa någon fastighet, vi planerar generationsskifte och jag var bara nyfiken på om jag missat något i vilken bolagsform som är bäst.

Det vanligaste är ju enskild firma och det kanske också är det bästa.

1 gillning

Generellt sett nej.

Är själv skogsägare (>100ha) sedan barnsben via arv och har dessutom AB för min konsultverksamhet. Har ibland kollat på och frågat kunniga om jag borde lägga in skogen i AB:t. Kommer ständigt fram till att det för mig är betydligt mer fördelar med att fortsätta behålla skogen som enskild firma.

5 gillningar